Blå Congo og jordskokker med chimichurri af grønkål og æbler

Julen nærmer sig med raske skridt og det betyder, at der skal ryddes op i køleskabet, så et velorganiseret og ryddeligt køleskab kan står parat til at modtage julens varer. Så det er nu, at jeg skal have brugt op af  grøntsagskuffens indhold. Jeg har i længere tid haft jordskokker, pastinakker, cox orange æbler, Blå Congo kartofler og forskellige farver af gulerødder liggende. Jordskokkerne blev købt i en overmodigt øjeblik, da jeg var helt sikker på, at de kunne forvandles til noget delikat. Men jeg har det altså lidt stramt med jordskokker. Det samme gør sig gældende med Blå Congo, som efter min mening er en temmelig intetsigende kartofler og blå kartoffelmos siger mig bare ikke noget.
Men nu skulle det være - Jeg ville prøve at tilberede begge dele på en måde, så de ikke blev melede eller splattede.
Hertil krævede det lidt inspiration og en tur rundt på nettet foreslog jordskokker tilberedt i 1 time i fad ved 200 grader - Blå Congo blev primært brugt til ristede ovnkartofler eller mos. 
Men så faldt jeg over en opskrift på Meyersmad, som lige matchede det, som jeg ledte efter: Hans opskrift kan du læse her: MEYERS BAGTE JORDSKOKKER
Men da den ikke indeholdte Blå Congo, måtte jeg selv bygge videre på den og salsaen - som jeg har valgt at kalde for en chimichurri på grund af ingrediensvalget -  blev også lige drejet en kvart omgang. Grønkålen er for øvrigt plukket i egen have.


OPSKRIFT: Jordskokker og Blå Congo i Grønkålschimichurri. 4 - 6 personer
Opskrften er inspireret af: Meyersmad: https://www.meyersmad.dk/lav-mad/opskrifter/bagte-jordskokker-med-gronkalssalsa/

Ingredienser:
Jordskokker og Blå Congo:
400 gram blå congo kartofler
400 gram jordskokker
Lidt æblecidereddike
Lidt Rapsolie
Salt og friskkværnet peber.

Grønkålchimichurri:
4 blade grønkål
1 stort cox orangeæble
2 hvide gulerødder
1 pastinak
3 spsk æblecidereddike 
1/2 - 1 tsk dansk bi-honning
2 spsk koldpresset rapsolie 
salt og friskkværnet peber.

Fremgangsmåde:
Jordskokker og Blå Congo:
Tænd ovnen på 200°C Vask kartofler og skrub jordskokkerne grundigt med en stiv børste. Skær kartoflerne i kvarte og læg dem på en bradepande med bagepapir. Dryp rapsolie og æblecider over og vend rundt. Stil pladen i midten af den varme ovn i 15 min. Tag pladen ud og stil ovnen på 230°.
Skær de rensede jordskokker i kvarte i ensartede størrelse og vend dem ind i de varme kartofler og spred dem ud i et enkelt lag jævnt lag.
Stil pladen i ovnen på øverste rille og bag kartofler og jodskokker i yderligere 15 min. ved 230°. Til sidst kan de gives 5 min under grill med åben ovnlåge for at gøre dem mere gyldne på toppen. Hold godt øje med dem, så de ikke bliver brændt.

Chimichurri af grønkål og æbler:
Vask grønkålen grundigt, rib den for grove ribber og riv den i mindre stykker. Skræl de hvide gulerødder og skær den i mindre stykker. Skræl pastinak og skær i mindre stykker. Skræl æblet, fjern kernehuset og skær i mindre stykker. Kom det hele i en foodprocesser og tilsæt koldpresset rapsolie samt æblecidereddike. Kør det til en grov chimichurri. Smag til med salt og peber. og smag til med en anelse honning eller sukker, men dressingen skal være til den syrlige side.

Server de varme kartofler og jordskokker dryppet med chimichurri og frisk grøn, bredbladet persille - og med et godt surdejsbrød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar