"Karbonader" med urter og grønt fra haven

I sidste uge var det varmt, men nu er det en ganske almindelig dansk sommer. Lidt vand er da også godt for haven, men temperaturen måtte for min skyld gerne lige være 5 grader mere på plussiden.

Men noget godt fik jeg da lavet, mens det var varmt:"Karbonader" med purløg samt en frisk salat med tomater, grønne asparges, urter og store cous - cous!

Karbonader med urter og grønt fra haven. 4 personer.
Ingredienser:
"Karbonader":
500 g hakket svinekød
150 g kogte cous-cous
1 bdt purløg
1 æg
salt og friskkværnet peber.

Salat:
Ca. 250 g kogt cous-cous
3 tomater
1 bdt grønne asparges
salat

Vinaigrette:
1 del citronsaft
2 dele olivenolie
salt og peber
2 små håndfulde frisk kørvel

Fremgangsmåde:
Smelt 25 g smør ved middel varme. Kom 200 g store cous-cous i og sauter dem i smørret, til de er let ristet. Tilsæt 3,5 dl vand og lad det koge op. Tilsæt salt og skru ned. Lad det simre under låg i 15 min. Hvis væden koger for hurtigt ind, kan ekstra kogende vand tilsættes. Smag på konsistensen af cous-cous: Den skal være al dente, ikke hård og rå i smagen, men heller ikke blød. Det kan variere lidt fra gang til gang, hvor længe, de skal koge. Tag af varmen og lad det trække i 15 min. 
Bland en vinaigrette med finthakket kørvel. Vend ca 250 lune, kogte cous-cous sammen med 2/3 af vinaigretten og lad det trække på køl.

Skyl resten af cous-cous under rindende koldt vand og lad dem dryppe af.
Bland hakket svinekød med finthakket purløg, æg, 150 gram koldt cous-cous, salt og friskkværnet peber. 
Lad det trække på køl i 30 min.

Vask og tør salaten og pluk den i passende bidder. Vask og tør tomaterne og skær dem i passende bidder. 
Kog en gryde vand op. Knæk enderne af de grønne asparges og skær dem i passende bidder, men hold hoved og stilk hver for sig. Salt kogevandet og kom aspargesstilkene i det kogende vand. Blancher dem i 1-2 min. afhængig af tykkelse. Kom aspargeshovederne i og blancher yderligere 1 min. Tag dem op med en hulske og læg dem i isvand for at stoppe kogningen. Tag dem op og lad dem tørre!

Steg karbonaderne i smør på en middelvarm pande i 7-8 min. på hver side. De skal have en kernetemperatur på 80 grader.

Lige før servering blandes de kolde cous-cous, der har trukket i vinaigretten i salaten sammen med de øvrige ingredienser til salaten. Dryp resten af vinaigretten over og pynt gerne salaten med friske krydderurter og blomster: Jeg brugte purløg, purløgsblomst og rød surkløver. 
Server med godt brød til og nyd det en sommeraften med fuglefløjt og duft af blomster og nyslået græs!

Tips: Hvis der er cous-cous til overs, er det godt at fryse i mindre portioner, så kan det bruges optøet til salater og fyld i hakkede kød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar