Penne Rigate med squash, bacon og svampe

Da jeg var på Coop´s madmesse i April, glædede jeg mig til at tale med Maria, som havde en bod med italienske specialiteter som pasta, pesto og tomater. Maria har sammen med sin italienske mand bloggen: "Min mands italienske køkken" og her har jeg læst et indlæg om en ny italiensk tørret pasta, der skulle være mere eller mindre umulig at koge ud, men samtidig kunne optage smagen fra saucen. Gennem en lille snak med Maria blev jeg en del klogere på pastaformer og deres specifikke egenskaber i forhold til, hvad man sætter dem sammen med. Jeg købte 5 forskellige former for pasta med hjem. Jeg starter med den traditionelle Penne Rigate, som jeg kender fra andre mærker af tørret pasta. Og netop derfor vil det gøre det lettere for mig at mærke og smage forskellen.

Og var der så forskel? På pakken anbefales det at koge pastaen i 11 min., men det var lidt for al dente efter min families smag, så jeg gav det 15 min, hvor der stadig var bid, men ingen fornemmelse og smag af rå pasta. Det helt specifikke er så, at det på intet tidspunkt viste tegn på at koge ud og blev blød, som ellers ofte sker med de mere almindelige mærker af tørret pasta. Pastaen har en karakteristisk smag og konsistens, som slet ikke kan sammenlignes med de penne, som vi kan købe til 5 kr i supermarkedet! Samtidig skal du ikke bruge så meget, da det mætter væsentlig mere. 


Opskrift på Penne med squash, svampe og bacon  4 - 5 personer
Ingredienser:
500 g Rummo Penne Rigate (Små rillede penne, som er velegnet til fede saucer)
2 små squash
300 g rensede svampe i skiver (Økologiske champignon i skiver fra Tvedemose)
100 - 150 g røget bacon i tynde skiver
2 fed hvidløg
1 tørret Ancho Chili (Mild, smagsfuld chili)
½ tørret Monkeyface Chili (middelstærk, smagfuld chili)
1/2 dl æblecider eller hvidvin
1/8 dl doublecreme ell. 1/4 dl piskefløde
1 spsk olivenolie 
1 spsk smør.
Salt og friskkværnet sort peber
1 bdt basilikum

Fremgangsmåde:
Udblød de to slags chili i varmt vand i 30 min. Skær dem i strimler og hak dem fint.
Skær squash i ca. 1 cm skiver. Skær de skiveskårne champignon i passende størrelser: Når du køber økologiske skiveskårne champignon fra Tvedemose, er der ofte nogle meget stor skiver i bland, som nok lige skal deles en enkelt gang.
Snit baconet i ca. 2 cm strimler.

Varm en dyb pande op ved middel varme. Kom olivenolie og smør i. Tilsæt bacon og lad det steg ved middel varme, til det begynder at blive brunt. Skru op for varmen til middelhøj. Kom presset hvidløg, hakket chili og champignon i og steg under omrøring, til champignonerne er gennemvarmet.
Tilsæt æblecider eller hvidvin og lad det koge helt ind, mens du skraber bunden, så du får den gode stegesmag med. 
Skru ned på lav varme. Kom fløde ved, smag til med salt og peber. Rør godt rundt. Læg skiver af squash oven på saucen og dæk til. Lad panden simre i 15 min.

Bring en stor gryde vand i kog. Kom salt i og tilsæt pastaen. Rør rundt med en træske og lad skeen stå i gryden, så vandet ikke koger over. Kog pastaen ved høj varme i 11-15 min eller til det har den konsistens, som du ønsker. Hæld vandet fra, men gem gerne lidt til at tynde saucen med, hvis den er for tyk.

Vend forsigtigt rund i saucen, så squash bliver vendt ind i. Vend den varme, færdige pasta ind i saucen og spæd evt. med lidt pastavand, hvis saucen er for tyk. Lad det hele varme sammen i 2-3 min. 
Drys med frisk basilikum og server rygende varm!

Vi valgte at spise den sammen med en Salat Caprese af San Marzano tomat, mozzarella og basilikum dryppet med hvid balsamico eddike og god, ufiltreret italiensk olivenolie samt brød til at suge det sidste af den gode sauce! Det er ægte italiensk på dansk maner! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar