Morgenmadsmuffins - I bedste Stop spild af mad-stil

Det er sjældent, at vi smider mad ud. Vi forsøger altid at bruge vores rester. Rester fra aftensmaden udgør ofte frokost dagen efter og mange gange fryser vi også rester af kød ned, som kan bruges til sandwichboller, biksemad og lign.
Selv, når jeg køber mad på sidste salgsdato, plejer jeg at være omhyggelig med ikke at købe mere, end vi kan nå at bruge.

Men nogle gange går det alligevel galt: En af de store supermarkedkæder havde 12 økologiske æg på tilbud til 20 kr, og det synes både min mand og jeg, at vi skulle have. I forvejen var der 6 æg i køleskabet og selvom vi godt kan lide æg, var det lidt i overkanten med 30 æg.

Og så var der lige en skinke på 1,8 kg til 35 kr. og 2 bakker økologiske blommetomater til halv pris.
Skinken til aftensmad med med grønt til, til min mands frokost og til disse små muffins, som i alt sin enkelthed er lavet af rester fra køleskabet, de for mange indkøbte æg og frisk purløg fra haven, der vokser hurtigere end vi kan nå at spise det:


Muffins med æg, skinke og ost:
Ingrediense til 12 muffins:
10 middelstore æg
2 spsk skummetmælk
salt og peber
chilisauce efter valg fra egne hylder

2 kogte kartofler
2 blommetomater
1 stort bundt purløg
2-3 tykke skiver skinke (ca. 2 tsk til hver muffin)
en rest ost (Ca 75 g)

Fremgangsmåde:
Vask purløg og klip/skær det i mindre stykker. Vask tomaterne, fjern kerner og hak tomatkødet i mindre tern. Skær skinken i små tern og riv osten fint. Skær de kogte tomater i små tern.

Pisk æggene sammen med mælk, salt, peber og chilisauce. Smag dig frem vedr. mængde, da skinken og osten bidrager med salt.

Tag en muffinform med plads til 12 muffins - Jeg brugte en af silikone, som jeg stillede i et ildfast fad, så det er muligt at transportere den i ovnen.

Fordel kartoffeltern, tomattern, purløg og skinke i de smurte forme. Tag halvdelen af den revne ost og fordel i formene. Bland det let sammen med en ske eller lille gaffel. 
Hæld den piskede æggemasse over, så det står lidt under kanten. Rør igen forsigtigt rund i hver form, så fyldet blander sig. 
Fordel sidste halvdel af den revne ost over formene og stil formen i ovnen ved 175 grader C.

Lad de små muffins bage i 30-40 min.
Tag dem ud, lad dem afkøle lidt, inden de tages ud af formene.

Pak dem ind og stil på køl, hvis de ikke skal spises med det samme.

Server dem gerne til morgenmad med ristet brød og en godt chilisauce eller server dem til frokost med en frisk salat til - og selvfølgelig stadig med en god chilisauce!



2 kommentarer:

  1. Det lyder lækkert. Husk bare, at æg kan holde sig langt efter deres holdbarhedsdato :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan de sagtens! Og de er gode til at få brugt andre rester på, som ikke kan holde sig så længe.
      Venligst Birte

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar