Fyldte Auberginer med persille og mynte.

I lørdags var butikkerne igen åbne. Jeg skulle lige have nogle ganske almindelige hverdagsting og kom hjem med 14 økologiske auberginer til 5 kr. stykket.
4 af auberginerne blev brugt til en Baba Ganoush, som nu ligger i fryseren i mindre, passende portioner som tilbehør til en lækker aftensmad. De næste 6 auberginer valgte jeg at lave fyldte auberginer med og de sidste 4 auberginer vil jeg bruge til en indisk inspireret ret - men herom senere. I dag er det fyldte auberginer inspireret af det tyrkiske køkken: 


Fyldte auberginer med kød, persille og mynte.
Ingredienser: 
500 g hakket oksekød
200 kogte ris eller bulgur                      
4 middelstore auberginer                        
3 finthakket løg
6 små fed hvidløg                                
2 ds flåede og hakkede tomater
2-3 tsk tørret tyrkisk chili i flager (Soltørret/middelstærk)
2 spsk hakket bredbladet persille
1 spsk hakket marokkansk mynte
Olivenolie til stegning
Havsalt og friskkværnet sort peber.
4 lange milde grønne tyrkiske chilier (Sivri Biber)
12 små cherrytomater skåret i skiver

Fremgangsmåde:
Kog risen efter anvisningen. (Jeg gemmer gerne rester af ris, bulgur, mm. i poser á 200 g i fryseren, som jeg så bruger til koftes, fyldte auberginer o. lign)

Auberginerne vaskes og flækkes. De udhules forsigtigt, så der kun er en kant på ca. 0,5 cm tilbage. Skær den udskårne indmad fra auberginerne i små tern.
Hak løgene fint og pres hvidløgene.

Varm olivenolie op på en stor, dyb pande ved middel varme. Steg auberginetern, hakkede løg og presset hvidløg bløde.
Tilsæt hakkede tomater med væden, hakket persille og mynte og knust tyrkisk chili. Steg det under omrøring i 5-10 min. Smag til med salt og peber.  Det skal krydres godt, da ris og kød tilføjes senere og tager en del af smagen! Lad blandingen afkøle i køleskab.

Når blandingen er let afkølet, kommes det hakkede oksekød og de kogte, kolde ris i blandingen og det røres det grundigt sammen.
Læg de halve, udhulede aubergineskaller i et stort, smurt fad. Kom fyldet i auberginerne.
Halver sivrichili og fjern frø. Skær tomater i skiver. Læg en halv sivri og ca. 3 skiver tomat på toppen af hver aubergine. Læg et stykke bagepapir over fadet.
Stil fadet midt i en 200° varm ovn i ca. 35 min. Fjern bagepapiret og giv auberginerne yderligere 10-15 min, til sivrien lige begynder at brune.

Server gerne auberginerne med en dip af afdryppet yoghurt rørt med salt, hvidløg og olivenolie, hvori der blandes agurk i tern og måske dild, som jeg har gjort her. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar