Blomkålsvafler og kyllingpakoras - en indisk udgave af Chicken and Waffles!

I USA støder man ofte på en ret, der kaldes "Chicken with Waffles". I sin oprindelige version bestod den af en vaffel serveret sammen med kyllingstykker og dyppet i en dej, hvorefter den dybtsteges. De serveres ganske enkelt dryppet med sirup og honning og nogle steder med flødeskum eller drysset med florsukker! Min søn havde læst om dem og ville have dem til sin fødselsdag i december sidste år. Jeg stod en hel dag og bagte belgiske vafler og dybstegte udbenede kyllingeoverlår. Disse to ingredienser kom så på tallerkenen ledsaget af honning og til de modige florsukker til at drysse over! Bevares, vafler smager da godt og de dybstegte kyllingoverlår var dejlig saftige, men altså det hele var lidt brunt i brunt og en underlig kombination af sødt og salt, som jeg ikke lige frem higer efter at prøve igen! 
Jeg tror, at andre har det lidt lige som mig, for en hurtig tur rundt på nettet afslører mange forsøg på at peppe retten lidt op.
Jeg har her valgt at bevæge mig i en helt anden retten: Vaflerne laves af blomkål med masser af indiske krydderier i og indiske kyllingpakoras serveret med grønt og chutney!


Opskrift til 4 personer:
Ingredienser til blomkålsvafler:
600 g. renset, vasket og delt blomkål
30 g fuldkornsrismel
20 g groft kokosmel
1 tsk ristet og stødt spidskommenfrø
2 tsk ristet og stødt korianderfrø
1/2 tsk gurkemeje
1/2 tsk chilipulver
1 renset og finthakket grøn chili (Afhængig af chiliens styrke)
3 store æg

Ingredienser til kyllingepakoras:
800 g kyllingebryst eller udbenet kyllingeoverlår         
Marinade:                                          
2½ spsk citronsaft                                
½ tsk salt                                            
2,5 cm hakket ingefær                          
4-5 fed hakket hvidløg                           
2 friske grønne chili                                                                   
Dej
100 g Kikærtemel - også kaldet Besan- eller grammel
1 tsk ristede og stødt spidskommen
2 tsk ristet og stødt korianderfrø
1 tsk chilipeber
1 tsk ajwainfrø - De kan købes hos f.eks. ASA Spice. Se link her: Ajwainfrø
½ tsk salt
1 tsk tørrede mynte
1½- 2 dl koldt vand

Fremgangsmåde:
Vafler:
Skil blomkålen i små buketter og damp dem møre i en dampindsats over kogende vand.
Hæld blomkålsbuketterne i en skål sammen med fuldkornsrismel, kokos, finthakket grøn chili, de stødte krydderier og salt. Kør massen jævn og sammenhængende med en elektrisk håndmixer. Dejen bliver ikke helt glat, men det betyder ikke noget. Lad blomkålsmassen køle af og slå så de 3 æg i massen og kør igen med håndmixeren. Lad det trække i 15 min. Dejen er meget tyk!
Varm dit vaffeljern op. Kom en skefuld dej på pladen, jævn det ud og luk låget. Jeg stegte mine vafler i 8 minutter, da jeg benyttede jernet til Belgiske vafler, som er tykke. Prøv forsigtig, om du kan løsne vaflen fra jernet. Hvis ikke, så giv dem lidt længere, så de ikke falder fra hinanden. Vaffeljern er forskellige, så det kræver, at du prøver dig frem med de første par stykker!
Læg de færdigstegte vafler på en rist og lad dem hvile! Tænd ovnen på 200 gr, så vaflerne kan varmes op lige før servering!

Kyllingepakoras:
Skræl ingefær og hak det. Pil hvidløg og hak dem. Rens de grønne chili og hak dem. Kør disse tre ingredienser sammen med citronsaften og salt. 
Skær kyllingen i ca 3 cm tern. Læg kyllingestykkerne i marinaden og vend godt rundt. Lad det marinere i min. 30 min.  
Lav dejen: Sigt melen gennem en fin sigte ned i en skål. Kom alle ingredienser til dejen i undtagen vandet. Vend det godt ind. Tilsæt vandet lidt efter lidt, mens du rører rundt med en gaffel. Lad dejen trække i 20 min.

Efter at kyllingen har marineret i min 30 min, hældes marinaden fra. Rør dejen til kyllingestykkerne igennem. 
Varm olie til dybstegning op i en gryde ved middel varme og lad olien varme op til 170 gr. 
Dyp nogle få kyllingestykker i dejen ad gangen og lad dem blive helt dækket af dejen. Tag dem op og lad overflødig dej dryppe af over skålen, får du forsigtigt sænker kyllingestykket ned i den meget varme olie. Steg kun nogle få ad gangen. Lad dem stege nogle min. og vend dem så i olien. Steg dem i alt ca 4 min, til de er sprøde og gyldenbrune over det hele. Tag dem op og læg på fedtsugende papir på en rist. 

Lige inden sidste hold kyllingestykker steges, lægges de færdige vafler på risten i et lag i ovnen ved 200 grader og varmes igennem i 5 min.

Server de sprøde pakoras og vafler med en godt chutney, yoghurt og friske tomater, agurk og salat til!

Gode forslag til chutney er bl.a. disse to: Den stærke og kradse Hyderabad Chutney og den sødmefyldte og stærke Tomatchutney med abrikos



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar