Spansk Bjergsuppe - Stop-Spild-Af-Mad

Den italienske ret Ribollita er en suppe, som er skabt ud fra at bruge sine rester til det yderste. 
Ribollita bestod af rester, når man kogte Minestrone og andre retter. Dagen efter genopvarmede man retten, tilsatte ofte brød, canellinnibønner og hvad man nu ellers havde. Retten var velsmagende og mættende og gav varmen i bjergene rundt om i Toscana.

Det var lidt denne ret, der inspirerede mig til gårsdagens ret.

Da vi havde fået tapas nytårsaften og der var en del rester tilbage, var de ingredienser, som jeg brugte, mere spanske end italienske: Men alle vegne, hvor livet er nøjsommeligt, bruger man alle sine rester og forhåndsværende råvarer. Og i de spanske bjergområder, hvor vinden suser og det er isende kold om vinteren, brugte de nok også det, som de havde, til en varm, nærende spansk bjergsuppe!

Så mit Stop-spild-af-mad-projekt blev til denne dejlige suppe eller måske mere gryderet, for der er tale om en virkelig fyldig suppe!

Den følgende opskrift er mere retningsgivende end en opskrift, som skal følges slavisk. Men hvis du vil have det spanske islæt, skal du tilsætte chorizo og kartofler. Hvis du vil have en vegetarisk udgave af retten, kan du i stedet for Chorizo og bacon tilsætte røget paprika eller chipotle i adobo.


Opskrift til 6 personer:

Ingredienser:

PÅ KØL:
125 g chorizo i tern 
- Jeg brugte en rest af en hel ring på 170 g

75 g bacon i tern 
- Igen en rest, som var i overskud efter tapasbordet Nytårsaften.

1 stor vissen porre i skiver
- Den var ærlig talt temmelig vissen, men da jeg fjerne de først 3 lag blade, var den frisk og struttende inden i. Brug nu det hele - også det grønne!!

2 grønne middelstore squash i tern. 
- De var lige på kanten, men jeg skar bare det bløde ved spidsen væk og brugte resten

4 rå kartofler skåret i mundrette bidder
- Kartofler har jeg som regel altid nogle liggende af. Jeg lægger dem i en grønsagskuffe i køleskabet, hvor jeg kun har rodfrugter - Det er vigtigt, at du åbner plastposen, så snart du kommer hjem med dem!

5-6 blade palmekål eller andet grønkål ribbet fra de grove stængler og snittet groft.
- Jeg brugte 10 blade. Mine var delvist beskadiget af frost, så hvis dine er uden beskadiget toppe, så vil 5-6 være fint.

2 røde snackpebre renset og skåret i tern.
- De bløde områder blev skåret væk og de blev skåret i tern. I denne her ret betyder det ikke noget, at de var blevet lidt bløde.

I SKABE:
1 ds canellinibønner skyllet med koldt vand og afdryppet.
- For det var, hvad jeg havde i skabet som var tættest på udløb. Ellers vil kikærter passe rigtig fint i retten.

1 ds blandede "Salatbønner" skyllet med koldt vand og afdryppet.
- Ups, sidste udløbsdato var den 12 maj 2015!  Men de lugtede fint og var gode nok. Jeg skyllede dem grundigt, fjernede de fleste skaller og de kom med. Blandingen bestod bl.a. af sortøjebønne, som er en af mine favoritbønner!!

FRA FROST:
1 kg tomater i tern.
- Jeg har en del tomater i fryseren, som jeg ikke nåede at få brugt fra sommerens høst. Eller kan ca. 2 -3 dåser tomater fra dåse bruges evt. kombineret med friske tomater, som trænger til at blive brugt! Men helt ærligt, tomater smager bare ikke så godt for tiden, så køb enten danske vintertomater eller brug dåsetomater.

1 gul Monkeyface Chili og 4 Røde Hot Hungarian Wax Chili - renset og skåret i strimler
- Mange gange køber man en pakke chilier med 4 stk i og man skal måske bare bruge en halv - frys resten evt i halve, så behøves du ikke købe nye hele tiden.

FRA BORDET:
3 fed hvidløg i tynde skiver

1 tsk stødt gurkemeje

Salt og peber

1 spsk olivenolie

1½ dl champagne
- Vi får aldrig drukket champagnen op fra nytårsaften, men jeg bruger resten som jeg ville bruge hvidvin. Det betyder ikke så meget, om noget af brusen er forsvundet

Tilberedning:
Varm en stor sauterpande op ved middel varme. Når panden er varm, tilsættes olivenolie. Lad det blive varmt og rist så chorizo -  og bacontern.

Tilsæt de rå kartofler og lad dem få lidt farve. 
Skru ned for varmen. Tilsæt hvidløg og chili og steg ca. 1 min. uden hvidløget bliver brunt. 
Kom snittet palmekål i og lad det falde sammen under omrøring. 
Kom snittet porre og squash og rød peberfrugt på panden og steg det i ca. 5 minutter, til det er blødt.

Skru igen op for varmen og lad panden blive varm under omrøring. Drys 1 tsk gurkemeje over og tilsæt så champagnen. Lad det bruse op, mens du rører godt i bunden. Skru ned igen og lad champagnen koge ind, til alkoholen er fordampet.

Tilsæt tomater, rør rundt og læg låg på. Lad retten simre i 30 min. 
Tilsæt de afdryppede bønner og rør dem forsigtigt ind i reten, så de ikke bliver moset. 
Smag til med salt og peber. Lad det simre yderligere 15 min. uden låg, så en del af væden forsvinder. Smag til igen med salt og peber. 

Server retten rygende varm med godt brød til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar