Indisk kødsauce med friske bukkehornsblade

Denne ret er inspireret af det indiske køkken, som jeg er stor fan af. Den er anderledes, stærk og krydret. Konsistensen er som den kendte kødsauce, man ofte servere til pasta. Her er den tilberedt i indiske krydderier og urter og serveret med basmatiris!

Den særlige ingrediens, der indgår i retten, er friske bukkehornsblade. De kan være svære at få fat i og under opskriften giver jeg en lille beskrivelse af bukkehornsbladene, hvor du måske kan få fat i dem, dyrke dem selv og hvordan de smager og anvendes!



INGREDIENSER:
500 g oksekød                            
2 middelstore hakkede løg                     
6 spsk olie                                           
8 fed presset hvidløg                                
5 cm fintrevet ingefær                        
1 tsk rød chilipeber                               
1 tsk gurkemeje                                  
2 spsk ristede og stødte korianderfrø
1 spsk ristede og stødte spidskommenfrø
2 ds flåede tomater med saft
2 tsk salt - eller efter smag
ca. 1 tsk sukker - afhængig af tomaternes smag!
2 grønne chili snittet i fine skiver
ca. 60 gram friske bukkehornsblade eller 4 - 5 spsk Kasuri Methi

Sørg for at gøre alle ingredienserne parat på forhånd. Hak løgene. Pres hvidløg, riv ingefæren og læg det sammen i en lille skål. Rist spidskommen - og korianderfrø, mal dem i en elektrisk kaffemølle eller morter og læg det i en skål sammen med gurkemeje og chilipulver. Snit de grønne chili og læg i en skål.
Trim og vask bukkehornsbladene. Hak dem groft, hvis de er meget store.
Stil de små skåle i den rækkefølge, som de skal i retten.

Varm olien i en stor gryde ved middel varme. Steg løgene bløde og klare. Skru ned og kom presset hvidløg i sammen med reven ingefær. Steg under omrøring i ca 1 min.
Tilsæt så de stødte krydderier i: Spidskommen, koriander, chili og gurkemeje. Steg det under omrøring i ca. 1 min, indtil der dufter af krydderier. Hvis de hænger ved gryden, tilsættes en anelse vand.  
Skru op for varmen og kom det hakkede kød i. Rør godt i kødet og og sørg for at det bliver løst. 
Når kødet er grundigt stegt, røres tomaterne i sammen med saften. Tilsæt salt og de fintskårne grønne chili. Rør godt rundt og bring i kog.
Skru ned for varmen og lad tomatsaucen simre i 20 min. 
Tilsæt så de friske bukkehornsblade og rør godt rundt. Lad det hele koge under låg i min. 30 min under jævnlig omrøring. De sidste 5 min, tages låget af og der skues op for varmen, så der fordamper væde og saucen brunes lidt.

Server retten med nykogte hvide basmatiris og evt en god tomatchutney til.



Friske bukkehornsblade (Fenugreek Leaves/ Methi) kan være svære at finde her i Danmark. Prøv om du kan finde dem friske hos pakistanske eller afghanske grønthandlere, der nogle gange har dem i bundter, hvor bladene er kæmpestore!

Jeg dyrkede dem i sommers i højbede i haven og har også prøvet i krukker i drivhuset. Da de begyndte at blomstre med små hvide blomster, plukkede jeg bladene og frøs dem. De kan også plukkes på tidligere stadier og du kan sagtens nå at genså et - to gange. Det er de yderst velegnede til. 
Du kan også tørre dem eller - du kan faktisk også have held med at dyrke dem indendørs enten som spirer af bukkehornsfrø eller som mikrogrønt i vindueskarmen. Jeg har ikke - endnu - forsøgt at dyrke dem til fuldt udvokset inden døre, men det må da prøves.

Hvis det er umuligt at skaffe frisk, kan du nok få fat i dem tørrede: Så kaldes de Kasuri Methi, men har en anderledes, let støvet smag. Kasuri Methi kan også knuses fint og indgå i f.eks. en raita med yoghurt o. lign. Kasuri Methi er også anvendeligt i varme retter.

De friske blade af bukkehorns er let bitre i smagen og med en svag duft af karrykrydderiet, som jo oftest indeholder bukkehornsfrø, som giver den karakteristiske "Karrysmag". Når de friske blade anvendes i retter, får du også en gratis "Karryparfume" i et par dage. Bukkehornsbladene er bitre, men jo længere, du lader retten simre, des mere mindskes bitterheden. Der er også nogle, der anbefaler at lade dem udvande i saltvand i 30 min, før de skylles og tilsættes retten.

De små friske spirer smager skønt i en salat og kan også indgå i varme retter. Den eneste ulempe er, at du dufter af karry i et par dage efter, at du har spist dem ! 
Du kan skaffe økologiske og testede frø til spiring hos www.Friske Spirer.dk, hvor du også kan købe mange forskellige andre kvalitetfrø til at dyrke dine egne spirer gennem den lidt kedelige vintersæson, hvor du længes efter frisk grønt.

Der skal ikke bruges så store mængder af bukkehornsblade, da de er kraftfulde og bitre, så jeg vil undlade at nævne alle deres gode egenskaber som f.eks stort indhold af jern, proteion, nikotionsyre og Vitamin K, da det næppe har nogen effekt ved den mængde, der bruges her. 

OBS: 
Jeg er en enkelt gang stødt på en artikel, som nævner, at bukkehornsplanten er i familie med jordnødden og kan udløse samme allergiske reaktion hos mennesker med denne form for allergi. Om det passer eller ej, vil jeg ikke gøre mig til dommer over, men hermed er forbeholdet videregivet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar