Collard Greens i Yoghurt-kokossauce med koftes af hakket oksekød

Jeg har dyrket Collard Greens i haven i år. Efter en del startvanskeligheder og en sommer med daglig jagt efter glubske kålsommerfugle, er belønningen her nu: Jeg elsker simpelthen at kunne gå ud i haven i januar og plukke friske grønne, sunde blade til maden! 

Collard Greens bruges meget i Soul Food i Sydstaterne i USA og er kendt over det meste som "Collard Greens with smoked Hamhocks" I Portugal indgår de i den kendte kålsuppe: Caldo Verde.

Collard Greens har en høj mængde af fiber, mineraler og flere vitaminer. Bl.a. vitamin K findes i meget høje procenter og ved indtag over 100 gram Collard Greens overgår det den anbefalede daglige dosis med flere 100 %. Derfor anbefales det ikke, at mennesker, der for blodfortyndende medicin, at indtage for store mængder Collard Greens. 
Collard Greens skulle som de fleste kålsorter indeholder høje mængder af anti-oxidanter, som beskytter mod cancer og  Collard Greens ernæringsmæssige sammensætning også skulle have anti-inflammatoriske egenskaber.

Jeg har valgt at benytte Collard Greens i denne opskrift med indiske kofte og yoghurt, men det kan sagtens erstattes af almindelig grønkål eller Toscansk Palmekål - dog er der forskel i konsistensen, da Collard Greens bevarer fasthed ved selv længere tids tilberedning.




Opskrift til 4 personer:
Ingredienser til Koftes:(Kødboller)
500 g hakket oksekød
2,5 cm revet ingefær
2 spsk yoghurt Naturel
2 tsk ristet og stødt spidskommenfrø
2 tsk ristet og stødte korianderfrø
1/4 tsk stødte nelliker
1/4 tsk stødt kanel
1/8 tsk stødt muskatblomme
1/4 tsk friskkværnet sort peber
1/2 tsk cayenne
1 tsk fint havsalt
2 - 3 spsk olie til stegning

Kogelage: 
2 spsk yogurt Naturel
1,5 dl varmt vand
5 cm hel kanel
6 grønne kardemommer
6 nelliker
1 laurbærblad

Fremgangsmåde:
Bland kød, ingefær, koriander, stødt nelliker, stødt kanel, stødt muskatblomme, sort peber, cayennechili, salt og 3 spsk yoghurt i en skål. Bland det godt, så krydderierne fordeles i farsen. Lad det trække min. 1 time i køleskabet.

Gør dine hænder våde og form ca. 20 lange koftes formet som pølser på 5 cm længde og 2,5 cm tykkelse. 
Varm olien op i en stor pande ved middel varme. Når olien er varm, tilsættes kanelstang, kardemomme, laurbærblade og nelliker. Rør i et sekund. Tilsæt så koftes i et enkelt lag og steg dem ved middel varme, indtil de er let brune over det hele. Tag dem op på en tallerken. 
Pisk gradvist de sidste 2 spsk Yoghurt Naturel i olien, hvor det mellem hver skefuld bliver absorberet i olien. 
Tilsæt 1,5 dl varmt vand og pisk det godt sammen. 
Læg koftes tilbage i kogelagen på panden og bring det i kog. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det simre i 30 min. mens koftes vendes med jævne mellemrum. Efter 30 min, tages låget af og væden koges ind, til der ikke er mere væske tilbage end det, som sidder på koftes.  



Ingredienser til Collard Greens:
10 blade Collard Greens/300 g ribbet og snittet Collard Greens
1 tsk brune sennepsfrø
2 hakkede skalotteløg
2 fed hakket hvidløg
1/2 tsk cayennepeber eller efter smag
1/2 tsk ristet og stødt korianderfrø

1 tsk gurkemeje
3 spsk revet kokosmel eller bedst: friskrevet kokosnød
2 dl yoghurt af Yoghurt Natural 3,5%
2-3 spsk vand
Havsalt og friskkværnet sort peber
2 spsk vegetabilsk olie, der tåler høj varme

Fremgangsmåde:
Vask kålbladene grundigt og læg dem i koldt vand i 15 min. Tag dem op og tør dem grundigt. Rib bladene fri fra de hårde stilke. Snit bladene ved at rulle flere blade sammen som en cigar og snitte dem på tværs i ca 0,5 cm tykkelse. Del evt strimlerne igen på tværs til passende længde. 
Hak løgene og pres hvidløgene.
Rist og stød de hele korianderfrø og læg i en lille skål sammen med cayenne og gurkemeje
Kom yoghurt i en beholder med låg, tilsæt kokosmel og ryst det godt sammen.

Varm olien op ved middel varme på dyb sauterpande, som kan rumme kålen.
Når olien er gennemvarm, men ikke rygende, kommes de brune sennepsfrø i.
Så snart de popper, kommes løg og hvidløg på panden og der skrues ned til middellav varme. Rør rundt og kom så de stødte krydderier i og steg under grundigt omrøring i 1 min.


Tilsæt den snittede kål og vend det godt ind i krydderi- og løgblandingen. Lad det falde sammen over middellav varme. Skru helt ned for varmen, tilsæt 2-3 spsk vand og lidt salt, rør godt rundt og læg låg på. 

Efter ca. 30 - 45 min er kålen er mør, men stadig med lidt bid,  smages der til med salt. 
Vend yoghurt med kokos i og bland godt sammen. Varm det stille op, men det må ikke koge igen. 

Du kan servere kålen, som den er, som tilbehør til ris og kød
Eller du kan gøre, som jeg gjorde her: Kålen blandes i friske kogte basmatiris og anrettes på en tallerken med små tomater, kødboller og linsespirer ovenpå.


God appetit.

2 kommentarer:

  1. Hvor fandt du egentlig frø til collard greens? Jeg kunne godt tænke mig at prøve dem. Jeg er vild med historier fra sydstaterne, og der spiser de rigtig mange collard greens :-)
    Mange hilsener, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen.

      Jeg købte mine frø i USA i en fantastisk butik, der udelukkende sælger lokale og økologiske varer. Jeg ved ikke, om du kan få dem herhjemme endnu, men de kommer helt sikkert på et tidspunkt

      Venligst Birte

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar