Fyldte kyllingeoverlår med græsk salat

SPONSORERET:
Jeg var inviteret til et lækkert arrangement med Deligreco og Minerva. Men måtte desværre melde afbud, da jeg blev syg. Det var ellers et arrangement, som jeg havde set frem til, da jeg elsker Feta. 
Minerva står for produktionen af en feta, som er produceret ud fra såvel EU-direktiv, men også de lokale græske forskrifter for fremstilling af ægte feta. 
Minerva ligger har stor vægt på en bæredygtig produktion og en indsats for at støtte den lokale økonomi og samfund.
Men pludselig lå der en mail, om jeg alligevel havde lyst til at modtage min goodiebag, som blev udleveret til arrangementet: Ja da!!! Og mums, der var både økologisk feta, traditionel feta og en flaske olivenolie, som smager afsindig godt og frisk, men som vist ikke kan købes i Danmark endnu.
Jeg er startet med at smage den økologiske feta først. Den er cremet, men fast på samme tid, kraftig i smag, men ikke oversalt og så synes jeg, at den har en klædelige citronagtig strejf, som gør osten så frisk, at jeg nærmest kan spise hele pakken alene - blot som snack! 


Mit første forsøg på at anvende fetaen i en varm ret: Fyldte kyllingeoverlår serveret sammen med en salat af de velkendte græske komponenter: Tomat, agurk, oliven, feta og store cous-cous, som blev vendt sammen  i en dressing af den skønne græske olivenolie, hvid balsamicoeddike, salt, peber, citron og oregano.

Fyldte kyllingeoverlår - 4 personer:
Ingredienser:
8 kyllingelår - udbenet og befriet for skind.
salt og peber
FYLD:
50-75 g frossen hakket spinat
8 saltede, sorte oliven.
1 stort eller 2 små fed hvidløg
6 soltørrede tomater i olie
1 finthakket skalotteløg
170 g Minerva økologisk feta

Fremgangsmåde:
Fjern forsigtig skindet fra kyllingeoverlårene, så det kommer af i et stykke. Læg det til side. Udben kyllingeoverlåret.
Hak skalotteløget fint. Pres hvidløget. Stil til side.
Udsten oliven og hak dem fint. Tør de soltørrede tomater let og hak også disse fint. Fordel fetaen i små stykker med fingrene.
Varm lidt olivenolie op i en lille gryde. Tilsæt skalotteløg og hvidløg. Sauter det ved svag varme. De må ikke blive brune, blot klare!
Tilsæt spinat og lad væden fordampe.
Vend så tomat og oliven i og varm ganske kort tid. Tag af varmen og lad afkøle lidt og bland så fetaen forsigtigt ind.

Læg et kyllingeoverlår på et skærebræt med den side opad, hvorfra du fjernede benet. Kom salt og peber på kyllingen.
Læg ca. 2 - 2½ tsk fyld på. Smør det ud over hele overfladen. Rul kyllingeoverlåret sammen og læg til side. 
Læg kyllingeskindet glat ud på skærebrættet og stil kyllingerullen ovenpå, så sammenføjningen vender nedad. Fold kyllingeskindet forsigtigt rundt om kyllingen og stil den lille pakke med skindsamlingen nedad i et smurt fad, som kan gå i ovnen.
Lav alle kyllingeoverlår på denne måde, dæk fadet til og stil det i en 180 grader varm ovn i ca 30 min. Tag låget af og skru op til 200 grader og lad skindet brune de sidste 10-15 min. 
Tag dem ud af ovnen og lad dem hvile i 15 min, så smagene sætter sig og kyllingen bliver fast nok til at skære.

Imens kan du hurtigt lave en salat til og gerne servere med godt brød. 
Luk øjnene, drøm om sommer og det blå middelhav, mens du spiser denne guderet!


PS. Temperatur og varighed er vejledende, da ovne er forskellige og størrelsen af kødet også har betydning for, hvornår det er gennemstegt. Kyllingekød skal være gennemstegt!









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar