Kulinarisk Sydfyn 2015 Vol. 3: Rødvin, Cocchi og gin.... og så lige det, som jeg glemte at købe!!

Lørdag morgen startede med at få købt laks og lagt til side til søndag, få købt parmesanosten inden den blev udsolgt og set og smagt på flere forskellige smagsprøver, hvoraf jeg fortryder ikke at få købt noget af. 

Her var det særlig en slik, som jeg vovede mig til at smage på. Nu er det ikke en hemmelighed, at jeg ikke bryder mig og slik og søde sager, men dette frugtlæder lavet af juice, der var presset på en slowjuicer, tørret i en dehydrator og siden skåret ud i små bidder, der blev vendt i tapioca og lagt på bøtter. Det smagte fantastisk  med en skøn syre. Jeg kan desværre ikke huske, hvem producenten var, men det var godt. Gad vide, om jeg skulle prøve selv at lave det?

Nu, når vi er i det søde hjørne, fik jeg også smagt HELT honning bl.a. med chili. De har skruet op for smagen og sødmen er trådt mere i baggrunden, hvilket passede mig fint. Igen sidder jeg her bagefter og ærgrer mig over, at jeg glemte at købe noget.

Som noget helt nyt var jeg på vinsmagning. Man kunne købe poletter og et smageglas, hvorefter der var adgang til diverse boder med vin, øl, whisky, gin, likør og andet godt.

Vi tog opstilling hos Anker Vinimport, hvor Klidmoster og Frk. Anne kunne genkende nogle vine og aperitiffer fra en tur til Italien arrangeret af Kulinarisk Sydfyn. 

Vi startede med en Cocchi Vermouth Di Torino, som har en krydret, sødlig og let bitter smag. Den skulle efter sigende gøre sig bedst alene med is men med en anelse appelsinskal.



Den næste vi smagte var en frisk rosa Cocchi Americano Aperitivo fra Piemonte i Italien. Den var frisk og livlig og jeg kunne sagtens forestille mig en varm dag med den i glasset sammen med en masse is.

Jeg er desværre ikke hjemmevant med smageglas, taske og telefon på en gang, så jeg fik ikke taget noget billede. Dette er fra en brochure, som jeg tog med.

Så gik det ellers slag i slag med rødvine fra Piemonteområdet i Italien, Slovenien, Østrig og USA. Godt at det kun var små smageglas, som vi nippede til!



Der blev talt meget om druer, tannin, rødder af rabarber, tobak og meget mere underligt, så jeg lyttede og prøvede at se ud som om, at jeg forstod noget af det. Men der var ingen tvivl om at "Peter" fra Anker Vinimport vidste, hvad han talte om og det var lidt fascinerende at lytte til!



Lørdag sluttede af med ginsmagning:



Også her åbnede der sig en helt ny verden for mig: Klidmoster er jo nærmest ekspert i gin, så det var spændende, hvad hun syntes, at vi skulle prøve at smage: Jeg var åben for det hele.

Den ene gin var en fin damegin uden særlig markant smag af enebær og urter -bortset fra mynte, som der yderligere var tilsat, så myntesmagen blev meget markant.

Hvad den første manglede i kant og særkende, havde den næste rigeligt af: Vi fik serveret en smagsprøve i et lille snapseglas, som vi delte. Hver nip blev hængende i munden i op til flere minutter, så markant var den: Vi stod lidt og legede med tanken om at lade den indgå i en dessert, hvor dessertens sødme ville runde den kraftige smag af.  Den var spændende med en væld af smage af urter, men for kraftig for mig. Jeg vil mest betegne den som en blanding af snaps og metaxa.

Gin er på vej frem og Gordon's London Dry Gin bliver stående bagerst på hylden, mens nye kommer frem: Gin med nordiske smage, indiske smage, gin produceret på ladet af en gammel lastbil, mørke gin, dame gin og nogle af dem helt - eller næsten - uden smag og duft af det karakteristiske enebær. Jeg ved ikke helt, hvor jeg står i det nye, men følger spændt med i udviklingen!

.....Og hvis det ikke er nok, så er der også en hel historie og TONIC!!!!

Dette var en lille udvalg af alle de fantastiske produkter, producenter og handlende, som du kan møde På Kulinarisk Sydfyn i slutningen af juni måned hvert år. 

Tak for denne gang, Kulinarisk Sydfyn!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar