Svinekinder aka Svinekæber i timian, tomat og champagne!

Mange kalder det for svinekæber, men det er faktisk kinden på grisen, som skæres ud. En gris går og gnasker hele dagen, så det er en velvoksen muskel, der er tale om. Derfor tager det tid, at få den mør: Rigtig lang tid ved meget lav varme. Men når det lykkes er det mørt som smør.

Men lad dig ikke skræmme, for det passer sådan næsten sig selv: Fra start til slut skal du nok beregne 3-3½ time.

Jeg havde købt nogle svinekinder, der ikke var renset for den sølvsene, der sidder på den ene side. Men de er lette at fjerne: Brug en meget skarp og lang kniv. Løs sølvsenen lidt i den ene ende, så du har noget at holde fast i. Læg så svinekinden på et skærebræt med sølvsenen ned mod brættet. Læg din kniv fladt ned oven på snittet og træk kniven ned mod den anden ende af svinekinden, mens du holder fast i det snit, som du startede med at lave. Så er senen fjernet. Du kan efterfølgende trimme evt. fedt fra kinden.

Jeg har tidligere i forbindelse med et madkursus hos Meyer´s smagt svinekinder. Dengang fandt jeg dem meget fede og fade i smagen, så jeg valgte, at jeg ville tilføre noget syre til mine svinekinder - og det blev en succes!



Varm en stor støbejernsgryde eller tung gryde op. Kom olie i bunden af den varme gryde og lad det begynde at skælve. Kom svinekinderne i nogle stykker ad gangen, så de ligger i eet lag med plads i mellem. Steg dem grundigt på alle sider - det kan let tage 10 min og det sprøjter godt, så husk forklæde.
Tag de stegte svinekinder op efterhånden som de er brunede godt og fortsæt med de øvrige til alle er brunede. 

Læg dem tilbage i gryden, krydr med salt og peber, læg hvidløg, timian og løg ved. Hæld den varm bouillon og den kolde champagne ved og hør det bruse af og løsne snasket i bunden af gryden, der giver en god smag til fonden. 

Lad det komme lige præcist i kog, skrue helt ned og lad det simre i ca. 2 - 2½ timer under låg ved meget lav varme. Rør ind i mellem, så du sikrer dig, det ikke brænder på.

Efter de 2½ time kommer du kvarte små cherrytomater ved og lader dem koge med ind i 30 min uden låg.

Hvis saucen ikke er tyk nok efter den halve time, tager du de supermøre svinekinder op med en ske og pakker dem ind, så de forbliver varme. Brug en ske, når du tager dem op, så de ikke falder fra hinanden. Skru så op for varmen og lad saucen koge ind til passende konsistens. Læg kinderne tilbage i saucen og varm dem igennem.

Jeg serverede de smør-møre svinekinder med speltkerner, tern af kålrabi, rødløg og grønkål kogt igennem med fløde og bouillion til en cremet konsistens. Pasta og polenta kunne jeg også forestille mig ville passe godt - og ikke mindst en gnocchi ville være perfekt.

Ingredienser til 4 personer:
800 g svinekinder (Svinekæber)

4 fed hvidløg i tynde skiver
1 stort løg i smalle både
6 dl hønsebouilloin
1 dl champagne/hvidvin
3 stilke timian
salt og peber
200 g små cherrytomater i kvarte





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar