Madam Mangors syltede solbær

I sommers gav min solbærbusk rigtig godt. Jeg samlede dem sammen og tænkte på, hvad de skulle bruges til: Lidt solbærsyltetøj selvfølgelig, men da vi ikke spiser så meget af dette, ville jeg også gerne prøve noget andet.

Det blev til disse syltede solbær: Madam Mangors syltede solbær.


Opskriften stammer helt tilbage til 1840, hvor Anne Marie Mangor udgav denne "Syltebog for smaa Huusholdninger". Madam Mangor var datter af en kvinde, der blev enke allerede som 31- årig med 3 små børn. Det var ikke let, at være enlig mor i disse tider, så den lille familie overlevede i trange kår med lidt hjælp fra slægtninge, stor arbejssomhed, påpasselighed og nøjsomhed.

Den unge Anne Marie skrev sindigt opskrifter ned gennem sin opvækst og da hun som voksen og gift endelig begyndte at udgive sine små koge - og syltebøger, var samtlige opskrifter afprøvet til præcision og med en så præcis anvisning, at alle kunne følge med. Bøgerne er blevet udgivet i flere oplag, men opskrifterne indgår nu i mange ældre kogebøger.

Min opskrift kommer således fra Tørsleffs Husmoder Service: "Den grønne syltebog"

Rens solbærrene for blad, stilke o. lign. Hæld dem i kogende vand og lad dem alle blive varme, ved at du forsigtig vender rundt i dem.


Tilsæt eddike, sukker, krydderier og lad det koge ved ganske svag varme i 10 min.


Tag forsigtigt bærrene op og læg i rene glas. Kog saften i 5 min, skum den og hæld den over bærrene og luk glasset med det samme.

Jeg lavede kun en lille portion, som jeg frøs i endnu mindre portioner, så det passede til kun at tage op til den ret, som det skulle bruges til.

Du kan også vælge at lave en større portion og gemme den i skoldede glas og tilsætte atamon i syltetøjet, når gryden med saft er taget af varmen og inden den hældes over bærrene.


Ingredienser:
200 g rensede solbær
1/2 dl vand
1/4 dl eddike
50 g brun farin
1 hel nellike
1 tsk stødt kanel
1 laurbærblad

Skoldede glas til opbevaring

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar