Krydret rødkål

Lige nu er der rødkål i overflod - Ja, faktisk forærer min lokale butik store hoveder af rødkål væk. Og selvfølgelig siger man ikke nej tak til et godt tilbud - og sundt er det også. Men lige nu er jeg bare sådan lidt fyldt op med den traditionelle syltede rødkål. Men rødkål kan bruges meget oftere og på mange andre måder end i den syltet version: 


Et rødkålshoved kan være svært at få spis på en gang, da rødkål er meget fiberholdigt og mættende. Til gengæld kan det holde sig i lang tid i køleskabets grøntsagsskuffe, men vil efterhånden miste sin sprødhed.

Ingredienser:
1/4 lille rødkålshoved fintsnittet
2 - 3 små tørrede chilier
1/4 tsk brune sennepsfrø
3 friske eller 4 tørrede karryblade
1 spsk Urad dal*
1/2 spsk olie
Saft og skal af 1 økologisk lime - eller af 1/2 økologisk citron.
1 spsk ristede sesamfrø
*Urad dal er en sort linse, der er flækket og skindet fjernet. Linsen skal ikke stå i blød før anvendelse. Urad dal kan bruges i diverse dalretter og til dosas og lign, når de er knust til mel. I Sydindien bruges de som her, som et krydderi.

Fremgangsmåde:
Fjern de yderste bløde blade fra kålhovedet. Del det på tværs og derefter i smalle både. Snit det fint.
Varm olie op i en gryde eller dyb pande ved middelhøj varme. Når olien er gennemvarm, tilsætter du sennepsfrø, de tørrede røde chilier og karrybladene. Lad sennepsfrøene poppe. Skru ned til lav varme.
Tilsæt Urad dal og steg ved lav varme i ca 2 min, til de er gyldne og dufter.
Kom kålen ved og vend godt ind. Læg låg på og lad det stege ved svag varme i 6-8 min.
Rist i mellemtiden sesamfrøene ved lav varme på en tør pande til de dufter. Pas på, de ikke brænder på.
Tag låget af rødkålen, tilsæt lidt af limesaften, bland godt og lad det stege med ved lav varme i 1 min.
Smag til med salt og evt. mere limesaft.
Anret rødkålen sammen med fintrevet limeskal og ristede sesamfrø.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar