Borsjtj.....Borsjt....Bortsjtj......Bortsch....... Altså rødbedesuppe!

Dette indlæg er delvist sponsoreret


Jeg har aldrig smagt Rødbedesuppe før og det ville jeg prøve.

Jeg startede med at hive mine kogebøger frem:

Først Meyer´s  fra "Almanak"                                                 Rødbedesuppe!
Så Kirk og Maarbjergs version fra "Grundkøkken" med kød.      Rødbedesuppe!
.... så "Grønt Grundkøkken" uden kød.                                    Rødbedesuppe!
......så "God mad - Let at lave".                                                          Borsjtj!
.......så "Supper og saucer" fra Menu.                                                   Borsjt!
........så "Sølvskeen".                                                                         Borsjtj!
..........så "Vegetarretter - De bedste fra hele verden"                         Bortsch!
...........så "Den røde kogebog" fra Tørsleffs husmoderservice               Bortsjtj!
............så "MAD" af Ingeborg Suhr fra 1971                                    Borchtch!
.............så "Joy of Cooking" af Irma Rombauer.                                Borscht!


Alle opskrifter var forskellige og ingen - overhovedet ingen af dem - havde samme russiske navn for suppen!

Det eneste, der sådan set er en genganger er, at der er rødbede i suppen!

Ja, ja, men jeg var da også lige en lille smule på nettet og her var der en klog mand, der udtaler, at suppen staves BORSCH, da der ikke findes "T" i det kyrilliske alfabet. Så må stavemåden være slået fast


Start gerne tidligt på dagen, for denne suppe kræver sin tid:

Vask rødbederne grundigt, men uden der kommer huller i dem. pak dem ind i stanniol. Læg dem i et ovnfast fad med et lag groft salt i bunden og sæt dem i ovnen ved 200 grader i 1 -1½ time, til de er næsten møre. Saltet forhindrer dem i at brænde i bunden. Lad dem køle af, så du kan holde på dem, inden du skræller dem. (Du kan også vælge at koge rødbederne i letsaltet vand, lade dem sprænge i iskoldt vand og gnide skindet af.)
Rødbederne kan sagtens laves en par dage i forvejen, hvis du alligevel har ovnen i gang. Læg dem i køleskabet med skindet på, så farven ikke løber ud!

Mens rødbederne er i ovnen, gør du klar til suppen:

Skær løg i kvarte og stik en nellike i hver kvarte.
Skræl selleri og gulerødder. Skær det i store klodser.

Forbered dine krydderier i en lille skål:


Jeg har meget bevidst valgt at bruge dildfrø i min .....Rødbedesuppe.
Dildfrø dufter af dild, men har samtidig smagen af kommen. Normalt bryder jeg mig ikke om kommen ud over i en gullasch, men når talen drejer sig om russisk mad, synes kommensmagen at være en nødvendighed.
Desuden kan den lidt gennemtrængende smag supplere de mere søde og jordagtige rødbeder.
Dildfrø er for mig en fremragende erstatning for almindelige kommensfrø.
Den er ikke så gennemtrængende og har en urteagtig smag, som kommen ikke har.

Ud over dildfrø skal du finde laurbærblade og peberkorn frem.
Skær dit oksekød i små tern af ca 1½ x 1½ cm.  Tør kødet grundig på køkkenrulle. Hæld en skefuld mel, salt og peber i en plasticpose og læg kødternene i. Luk posen grundigt, men sørg for, at der er masser af luft i den, så den ligner en ballon. Nu ryster du posen og får derved dækket kødet med et tyndt lag mel uden, at det klister.

I en pande hælder du nu 2 spsk rapsolie og varmer det op ved middel varm. Når olien er varm, kommer du kødet i, så det fylder 1 lag. Alternativt steger du kødet over flere gange, for hvis panden er for fuld, vil kødet koge i stedet for at stege og derved miste saft og smag. Melet bibringer yderligere til, at kødet beholder saften.
Brun kødet over det hele.

Når kødet er brunt, hælder du 1 liter vand ved, så det dækker kødet.
Tilsæt dildfrø, laurbærblade og peberkorn sammen med løg, gulerødder og selleri.

Lad suppen koge op, skru så helt ned og lad det simre under låg. Ind i mellem skummer du suppen for urenheder. Sørg hele tiden for, at vandet dækker kød og grøntsager, ellers må du tilsætte mere vand. Den skal simre i ca 45 minutter, til kødet er fuldstændigt mørt

Mens suppen står og simrer, har du tid til at forberede fyldet til suppen:
Skræl pastinakker og gulerødder. Skær det i små tern. Hak et løg fint. Snit spidskålet i korte strimler.
Varm olien op på en stor pande. Tilsæt grøntsagerne og vend dem ind i olien.
Tilsæt den stødte koriander og allehånde sammen med tomatpure og salt. Tilsæt 5 dl vand.


Lad det simre i 15 min.

Imens skræller du rødbederne og skærer dem i små tern.
Si suppen og fjern de store stykker af gulerødder, løg og selleri. Hæld tilbage i gryden.

Hæld de nu bløde grønsager op i suppen og kødet.
Bland rødbedeternene med eddike, citronsaft og presset hvidløg. Kom det i suppen.

Lad suppen simre videre i 15 minutter.

Server suppen varm med godt brød og creme fraiche/yoghurt til samt snittet forårsløg, purløg eller dild.


Ingredienser:
Suppe:
500 g oksekød uden fedt f. eks. klump
1 spsk hvedemel
4 spsk rapsolie
1 løg i kvarte
4 nelliker
2 laurbærblade
2 tsk dildfrø
15 sorte peberkorn
2 store gulerødder
100 g selleri

Fyld til suppen:
1 løg
2 gulerødder
2 pastinakker
140 g koncentreret tomatpure
1 spsk ristede og stødte korianderfrø
1/2 tsk stødt allehånde
500 snittet spidskål
500 g rødbeder
2 spsk solbær- æbleeddike
2 tsk citronsaft
3 fed presset hvidløg
salt
sort peber

Garniture:
Creme fraiche eller Yoghurt Naturel
Snittede toppe af forårsløg, purløg eller dild.

SPONSORERET: 
Det har dog været svært for mig at finde disse dildfrø på hylderne, men så fik jeg chancen:
Jeg har fået et tilbud om at prøve denne webshop: Helsebixen og det bliver nok ikke sidste gang, at jeg køber noget ind der. De har over 8000 forskellige produkter på hylderne - hvoraf mange er økologiske og kan være svære at få fat i de almindelige butikker.

Jeg havde mulighed for at vælge varer for i alt 200, - kr. og jeg valgte selvfølgelig de varer ud, som jeg har forsøgt at få fat i over længere tid: Dildfrø, Agar-agar, Ras - el - Hanout og Fleur de Table.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar