Polpette med grønkål og pasta

Her i familien elsker vi grønkål. Allerhelst vil jeg bruge toskansk palmekål, men det er næsten umuligt at opdrive i de almindelige hverdagsbutikker.
Lidt underligt, at selv de store kæder som Dansk supermarked o. lign. ikke tør risikere at introducere nye råvarer: En gang imellem kan jeg være heldig at finde en lille kålrabi i Føtex blandt de tre, der ligger. Og forleden så jeg sørme, at der i deres rodfrugtposer havde forvirret sig nogle majroer ind. Men ellers er udbuddet på grønthylderne triste og genkendelige: De typiske grønsager fra Spanien og Holland: Tomater, squash, agurk, iceberg, aubergine, gulerod, broccoli og så videre.

Altså, det må kunne gøres på en anden måde - især i et landbrugsland som Danmark - så man ikke behøver at tage til Torvehallerne eller Søris i Ølstykke hver gang man gerne vil udfordres lidt på sine grøntsager.

Denne ret med grønkål fandt jeg inspiration til på Miras blog, men justerede den lidt i forhold til hele familiens forskellige smagsløg og bidrog med ekstra proteiner i form af nogle italienske kødboller - også kaldet polpette:


Start med at lave farsen til kødbollerne: Hak persille og chili fint. Rør hakket svinekød sejt med salt og tilsæt så æg, persille, friskkværnet peber og chili. Sæt farsen på køl i min. 30 min for at trække smagen.

I mellemtiden ordner du din kål: Rib grønkålen, vask den grundigt i adskillige hold vand, til vandet er rent. Kram den fri for det værste vand og smid den i din salatslynge eller tør den grundigt i et viskestykke.
Rul kålen sammen som en cigar og snit den fint.
Hak hvidløg og chili fint. Stil til side.

Tag farsen ud af køleskabet og rul farsen til små kødboller. Læg mel på en tallerken og rul kødbollerne let i melet. De skal bare lige støves med mel,  endelig ikke for meget.

Varm olivenolie op på en pande ved høj varme. Steg kødbollerne sprøde på alle sider, mens du hele tiden ryster panden og vender dem ofte, så de forbliver så runde som muligt. 

Når de er brunede, skruer du ned og hælder 2 dl tør hvidvin i den stadig meget varme pande. Lad alkoholen fordampe og læg så låg på og lad kødbollerne simre færdig i ca. 15 min.

Kog din valgte pasta al dente. Gem lidt af pastavandet.

Varm olivenolie op i en stor, dyb pande ved middel varme.  Når olien er varm, tilsætter du de hakkede hvidløg og chili. Steg ca. 30 sekunder og kom så kålen i Pas på, det kan godt sprutte en del. Steg kålen i 1 min, tilsæt piskefløde og rør godt rundt. Skru ned for varmen og lad kålen simre i fløden i 5-6 min, indtil kålen virker blød.

Smag til med salt og peber. Vend den afdryppede pasta i og hvis saucen virker for tyk, kan du tilsætte lidt kogevand fra pastaen.

Server retten med revet parmesan til - eller tilsæt det i panden, hvis hele familien kan lide parmesan!

Det er en dejlig let ret, som smager skønt - også på en hverdagsaften. Nogle  steder kan du købe din grønkål snittet, hvis du foretrækker det, og så er retten færdig på 45 min.

Ingredienser til 4 personer:
Kødboller:
500 g hakket svinekød  3-6%
ca. 1 tsk salt
1 æg
2 spsk hakket bredbladet persille
1 rød chili af dem, som du kan købe i supermarkeder - renset for kerne og fintsnittet - Jeg brugte 1 lille Praire Fire
ca. 1 spsk hvedemel
Olivenolie til stegning

Pasta med grønkål:
400 g pasta - jeg brugte penne
vand og salt til kogning.
400 g grønkål, som ribbes, vaskes og snittes
3 fed finthakket hvidløg
1 rød chili - finthakket
1½ dl piskefløde
1 spsk olivenolie

Ca 100 g parmesan - enten blandet i pasta - grønkålsblandingen eller serveret ved siden af
Gerne et godt italiensk brød, så du får alt saucen med!
Salt og peber

2 kommentarer:

  1. Ja, grønkål bliver det næste hos os også - heldigvis kan de stå ude længe, for med truslen om nattefrost op til weekenden, tog jeg de sidste sommerhvidkål ind. Der er 3. De er store. Der skal spises meget hvidkål i de kommende dage. Rigtig meget. Heldigvis hjælper hunden til - hun får hjemmelavet mad, fordi hun er allergisk over for hundemad. Så heldig kan en hund være.

    Men du har fuldstændig ret mht det ringe udvalg i butikkerne - det er så forudsigeligt og kedeligt.
    vh/Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih ja, bare jeg også havde så stor en have. Jeg tømte også drivhuset her op til weekenden og har nu snittet og frosset ca. 2 kg sivripebre, så nu er der til vinteren. Jeg havde også marokkansk mynte i en kapilærkasse og den bredte sig fuldstændig vanvittig - jeg tror minimum jeg har 1 kg nippet mynte i fryseren - Jeg aner ikke, hvad jeg skal bruge så meget til, men jeg nænnede ikke at lade det gå til spilde. Så der bliver nok en del mynte - korianderchutney til vinterens varme indiske retter ;-)

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar