Italienske kyllingedeller med sortøje-bønner, tomat og fennikel

Jeg gør mit bedste for at snige bønner ind i vores mad: Nogle bønner bliver hurtig vraget af børnene, men er kommet for at blive:-)

Jeg har i kogt en stor portion sortøje-bønner, efter at de har stået i blød i min. 12 timer. Dagen efter koges de i ca 45. min. i frisk vand og afdryppes. Derefter kan du fryse dem i de portionsstørrelse som du ønsker. Når du så skal bruge dem, hiver du dem bare ud af fryseren, lader dem tø op eller koger dem fra frossen stand. Nemt - og så bliver de faktisk brugt lidt oftere end hvis du skal udbløde og koge dem hver gang.

Denne gang ville jeg bruge dem i en let sauce. Hertil skal du bruge fennikel, tomat, sivripebre, løg, hvidløg og hvidvinseddike.
Rens fennikel og skær ud i små tern. Løg skal have samme behandling og tomaterne skæret i tern. Sivripebre skæres i skiver med kerner og membran, da de gerne måtte give lidt ekstra spark til bønnerne. Pres hvidløg.

Opvarm olivenolie ved middel varme i en stor sauterpande eller gryde. Steg løgene ved middel varme i olie, til de var bløde. Bland presset hvidløg i og steg med i 1 min, før det finthakkede fennikel kommes i. Det steger yderligere 2 min.
Tilsæt 1 spsk hvidvinseddike og lad det koge ind. Til sidst kommes de hakkede tomater og de optøede eller frosne bønner i. Smag grundigt til med salt og peber, da bønnerne tager en del af smagen. Lad det hele koger under låg, mens du forbereder kyllingedellerne.


Her drejer det sig om at røre hakket kylling sammen med havregryn, æg, italienske krydderurter, salt og peber samt mælk, til du har en ikke for fast konsistens. Havregrynene suger en del af væden til sig. Lad det stå i køleskabet i min. 30. min.
Form dem til frikadeller med en ske og læg dem i panden ovenpå tomatsaucen. Lad dem synke lidt ned i saucen. Læg låg på og lad dem koge med i 7 min ved svag varme. Vend dem forsigtig og giv dem endnu 5-7 min.

Det smagte virkelig godt - og især bønnerne var et hit hos både børn og voksne. At lad dem koge med ind i saucen over en længere periode gjorde, at de optog smag fra de øvrige ingredienser og udviklede sig smagsfulde, men blev på intet tidspunkt udkogte eller melede.


Ingredienser:
Saucen:
400 g kogte sortøjebønner
5 store tomater eller 1 dåse
1 spsk olivenolie
1 lille finthakket fennikel
5 sivripebre
1 finthakket løg
3 fed presset hvidløg
1 spsk hvidvinseddike
salt og peber

Kyllingefrikadeller:
450 g hakket kyllingekød 7-10% fedt
3 spsk havregryn
2 hele æg
2 spsk blandede tørrede italienske krydderurter: Timian, Oregano, Basilikum, Hvidløg, Estragon, sort peber, rød peberfrugt og purløg.
1/2 - 1 dl skummetmælk
Salt og friskkværnet peber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar