Stop-spild-af-mad-pakken - Part 2: Mexikansk rissalat

Endnu en gang Stop-Spil-Af-Mad-pakke:

Denne gang er det "Varmemad", der er på programmet.
Vi havde spist oksebov en dag før og der var lige to tykke skiver tilbage: Ikke nok til alle, men for meget til at smide ud!

Manden min skulle på kursus med forplejning, så det var kun drengene, der skulle have madpakke med.

Jeg gennemgik mit køleskab og fryser for at se, om der var noget, der skulle bruges - og noget, der kunne bruges.
Nogle lidt triste forårsløg, 1 rød peberfrugt, der begyndte at se lidt rynket ud og i fryseren fandt jeg en rest frosne ris samt lidt blegselleri. Det måtte kunne bruges.

Ingredienserne fik mig til at tænke i sydamerikansk retning og jeg kom i tanke om, at jeg havde købt 3 små shots økologiske Fajita-mix fra ASA i Gårdbutikken til 10 kr., fordi de nærmede sig udløbsdato. Normalt bruger jeg ikke færdigblandinger, men jeg har handlet hos ASA i Torvehallerne, og jeg ved, at de sætter en ære i deres blandinger, så denne gang var det okay.

Så i gang:



Den røde peberfrugt og trimmede forårsløg blev lagt i koldt vand i 1/2 time.
Imens skar jeg den endnu frosne blegselleri i skiver, de frosne majs og risen kom op af fryseren, stod blot og ventede, mens jeg skar kødet i smalle trimler, pressede hvidløget og fandt gurkemeje og sherryeddike frem. Efter 1/2 time blev forårsløg tørret og snittet i smalle skiver. Peberfrugten halveret, skåret i strimler og dernæst i tern. Det var det!

På en stor sauterpande varmede jeg nu olivenolie op. Da det var varmt, kom jeg hvidløg Fajitamix* i og vendte godt rundt i olien. Kødet kom i ved høj varme og vendt grundigt ind i krydderierne.

Så kom risene i. Nogle gange kan de være blevet lidt tørre under frysningen, så tilsæt lidt efter lidt noget vand og lad dem suge, hvad de kan, men ikke så meget at retten bliver for våd.

Gurkemeje blev drysset over og vendt grundigt ind. Risene og kødet blev varmet grundigt igennem, inden grøntsagerne kom ved. Det blev hurtig varmet igennem i ca. 10 min, inden det hele blev smagt til med salt og sherryeddike.



Børnene var ellevilde med maden. Den lidt triste grå oksebov havde genfundet noget liv og var super mør klædt i fajitamixen og suppleret med de sprøde og saftige grøntsager. Der var rigeligt til dem, men ellers ville det også have gået godt med en portion kidneybønner i. Ligeledes kan du bruge, hvad du har af kødrester - kotelet, schnitzler, kyllingebryst osv., der har tendens til at blive tør, hvis det genopvarmes i sig selv.

Mindstemanden har svært ved at få det stærkt nok, så han fik denne lille flaske Tabasco med. Den fandt vi ved en morgenmadsbuffet på et hotel i USA, hvor de stod sammen med ristede bagels toppet op med røræg med skinke i. Efter sådan en bagels, kunne du gå langt på literen, inden frokostsulten meldte sig ;-)



Flasken bliver genbrugt: Jeg tager en engangssprøjte og suger ca. 2,5 ml op fra den store flaske og derefter ned i den lille og låget kommes på. Den passer så nydeligt i en lille zip-pose til madkassen og kommer med hjem igen, så den kan fyldes til næste gang.

Ingredienser til opskriften:
ca. 100 g kold stegt oksebov i strimler a 1 cm x 2 cm - eller andet kød
1 spsk olivenolie
5 g fajitamix*
1 fed presset hvidløg
2 dl kogte ris - mine fra frost så evt 1/2 -1 dl vand til at blødgøre dem med.
1 tsk gurkemeje

Grøntsager - jeg valgte disse, for de skulle og kunne bruges - vælg faste grøntsager for bedste resultat.
1 rød peberfrugt i tern
3 forårsløg i skiver
1 dl frosne majskorn
1/2 stilk blegselleri i skiver

2 tsk spansk sherryeddike - eller anden eddike og efter smag
Havsalt.

*Fajitamixen består af sød paprika, bouillonpulver, paprikaflager, havsalt, spidskommen, hvidløgspulver, chilipulver, oregano og cayenne. Der er 10 g i sådan et shot og jeg brugte til denne portion ca 5 g dvs. halvdelen af bægeret.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar