Små nye gulerødder med timian og chili

I går stod aftensmaden på koteletter med diverse tilbehør som kartofler, blomkål og små gulerødder - hvor kedeligt lyder det lige!!!

Jeg havde  købt økologiske små gulerødder i weekenden i Årstidernes Gårdbutik i Humlebæk, hvor de lige var hevet op af jorden.
Så snart jeg kom hjem, skar jeg de grønne toppe af og lagde gulerødderne i en pose, hvori jeg havde lagt et stykke sammenfoldet køkkenrulle. Det skulle medvirke til at holde gulerødderne friske og opsuge evt. kondens, som ville kunne få dem til at rådne.
Posen blev lukket løst og det kom i køleskabet i grøntsag skuffen sammen med kartofler.

Jeg valgte de mindste af gulerødderne, skrubbede dem godt og bevarede lidt af toppen på. De blev tørret grundigt.

Jeg smeltede smør på en pande og lagde de små gulerødder i. De stegte ved middel varme i 2 minutter under låg.
Herefter tilsatte jeg timian, chili og salt og stegte dem videre i 2-3 min, så de var næsten møre. De kom i et lille fad og pakkede dem ind i stanniol. 

Der kom mere varme under panden og da det var gennemvarmt, kom jeg akaciehonning ned til smørret og krydderurterne. Da det begyndte at karamellisere, kom gulerødderne tilbage i panden og stegte i 2 min under jævnlig vending. Her drejer det sig om at være opmærksom hele tiden, så det ikke branker. Jeg tog dem igen af og pakkede dem ind i stanniol

Gulerødderne blev serveret til nogle gode økologiske svinekoteletter fra Mineslund.
Koteletterne var først blevet gourmetsaltet med 1 knivspidsfuld fint salt på hver side og sat på køl i 1 time. Herefter blev de tørret af og stod 15 min. for at slå kulden af dem. 

Koteletter stegt på panden blev i det resterende smør + 1 spsk mere 4 min. på hver side - selvfølgelig afhængig af tykkelse. Prøv at skære et snit i bunden af den tykkeste kotelet for at se, om det har fået nok. Det må gerne være svagt rosa, men ikke råt.

Jeg tilsatte smør- og krydderurteblandingen noget Vindrue Gastrik fra Samsø Landkøkken og lod det koge lidt ind, mens jeg skrabede bunden af panden godt for at få smagen med. Det var skyen til koteletterne.

Aftenens måltid bestod så af de små gulerødder som kongen, ledsaget af kotelet, råstegte kartofler og dampet blomkål. Gulerødderne smagte vidunderligt og jeg overvejede kraftigt, om jeg ikke skulle have lavet dobbelt portion.

Der var ikke lige tid til et foto, da maden var færdig, for så havde jeg ikke fået nogle gulerødder, før de var spist ;-)


Ingredienser: 4 personer
Små gulerødder:
16 små fine gulerødder vaskede og trimmet
1 spsk smør
1 tsk frisk timian - kun bladene
1/2 finthakket middelstærk chili - Jeg brugte en middelstærk Monkeyface Chili.
1/2 tsk groft havsalt
1 spsk akaciehonning.

Koteletter:
4 koteletter à 125-150 g - gerne min. 1 cm tykke
1 knivspids fint salt til hver side for gourmetsaltningen.
salt og peber.
1 spsk yderligere smør til panden

Skyen:
Resten af smør og krydderurter på panden kogt ind med 1 spsk Vindrue Gastik.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar