Frisk kartoffelsalat med glaskål, radiser,mynte, persille, ingefær og chili

Jeg elsker glaskålens konsistens med sprødhed og smag, men det kan være en udfordring at finde på, hvad den skal bruges til - ud over som ingrediens i en wok, som den egner sig glimrende til.

Så med tankerne lidt i det orientalske hjørne blev de oprindelig planlagte karbonader ændret til små stegte kødboller krydret med chili, hvidløg og ingefær. Det hele blev æltet godt sammen og stod og trak smagen sammen i køleskabet i 1 time. Herefter blev det formet til 6 små kødboller, som stegte 5 min på hver side ved jævn varme

Der var rester af ovnstegte kartofler i køleskabet samt 1 bdt. radiser og bredbladet persille, der skulle bruges nu for at undgå at det skulle gå til spilde ud, blev det omdrejningspunktet for glaskålens endelige anvendelse sammen med masser af mynte fra drivhuset.


Det ser ikke ud af meget, men smagindtrykkene i retten bidrager til følelsen af at være mæt og veltilpas.

Glaskålen blev revet groft på mit ny anskaffede Microplane Rivejern, som jeg købte i USA for under 100 kr. Radiser blev delt på langs og skåret i både. De ovnstegte små nye kartofler med skrællen på blev ligeledes delt og skåret i mundrette både. Persille og mynte blev hakket fint. Alle ingredienserne her blev vendt sammen med limesaft. 

For at samle den "orientalske kartoffelsalat" valgte jeg at lade Yoghurt Naturel 3 % dryppe godt af i et kaffefilter,
Da yoghurten var dryppet af, blev det rørt sammen med salt og peber og en meget finthakket middelstærk rød chili.
Jeg brugte en chilisort som hedder Praire Fire. Normalt er den ikke så stærk, men den varme sommer har bidraget til styrken.

Yoghurten blev vendt i kartoffel - glaskål - radise- mynte og persilleblandingen. Det hele blev dækket til og kom i køleskabet. Pas på med tilsmagningen på nuværende tidspunkt, for efter 1 time på køl, udvikler de forskellige smage sig voldsomt.

Chilien bidrog med styrke til den ellers meget mildt smagende salat og mynte og persille gav friskheden. Den smagte fantastisk og da jeg spiste resten til morgenmad ;-) i dag, var den næsten endnu bedre!!

Salaten gik forrygende til de spicy kødboller sammen med grillede squash og godt brød.


Ingredienser:
Kartoffelsalat:
ca. 500 g nye kartofler med skrællen på - gerne kolde rester
1 glaskål - skrællet og revet groft
1 bundt radiser i både
2 spsk. finthakket mynte - helst marokkansk
2 spsk. finthakket bredbladet persille
1 lille finthakket rød chili - uden kerner
saft af en ½ lime
1 dl afdryppet yoghurt (svarer godt og vel til 2½ dl uafdryppet yoghurt)

Spicy kødboller:
500 g hakket svinekød max 8% fedt
2½ cm fintrevet frisk ingefær - svarer ca. til 1 tsk.
3 fed presset hvidløg
1 lille finthakket chili uden kerner
saft af ½ lime

Grillede Squash:
1 squash i ca. 2 cm skiver
1 spsk olie -1 fed presset hvidløg blandes sammen, pensles på squashene inden de grilles og krydres med salt.

2 kommentarer:

  1. Lækker krydret og frisk sommermad - er dine chilier også ved at vokse ud af drivhuset i år? Jeg har aldrig haft så mange - dem jeg såede af frø, jeg selv tog fra min svigerindes chilier, vokser helt vildt. Mine hjemmesåede agurker vokser også - uden skimmel eller spindemider - endnu - 7-9-13!
    vh/Karen

    SvarSlet
  2. Jeg har ikke haft så meget i drivhuset i år, da vi jo har været i USA. Dog 10 chili - og peberplanter, som giver okay. Chilierne synes jeg er ekstra hotte i år - måske varmen og solen. Nyder du fraværet af dræbersneglene - jeg har kun set halen af en indtil videre - og det ser ud til, at dine squash trives;-)

    Venligst Birte

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar