Orientalsk inspireret svinemørbrad med nudler af spaghettisquash

En af udskæringerne af min halve økologiske gris var en svinemørbrad, der ikke var afpudset.

Mørbraden blev trimmet for fedt og sener. Jeg valgte at beholde hovedet på, da det faktisk også er velsmagende kød. Andre gange vælger jeg at tage bimørbrad og hoved fra og fryse det for sig til en wokret en anden gang. Jeg synes simpelthen, at det er fråds at spilde dette kød, bare fordi, at det ikke er helt reelt.


Den afpudsede mørbrad samt hoved blev lagt i en marinade af sojasauce, revet ingefær, sesamolie, hvidløg, brun farin og en hot chilipure så som sambal oelek.
Det blev pisket sammen og masseret godt ind i kødet, før der kom låg på og blev stillet i køleskabet.

I mens gik jeg i gang med tilbehøret, som denne gang bestod af en stor spaghettisquash.

Det kan være svært at finde disse squash, men jeg havde været heldig og fået fat i den sidste, som Søris Gårdbutik havde. Jeg har tidligere lavet spaghettisquash med succes, men denne gang blev den ikke helt så fin i trådene, som ellers. Om jeg havde givet den for meget eller den var lige lovlig gammel, kan jeg kun gætte om. Men den smagte nu godt alligevel med sin sødme og alligevel friske smag og gode konsistens.

Squashen blev prikket grundigt med en gaffel, før den blev lagt i ovnen ved ca 200 grader C  i  30 - 40 min (Afhængig af størrelse - når den begynder at dufte, tager jeg den ud)
Lad den så køle så meget af, at du kan holde på den, inden du flækker den på langs. Fjern kernerne med en ske og gaffel, inden du går i gang med at udhule squashen med en gaffel:


Kødet vil strimler efterhånden som du løsner det med gaflen. Saml squashkødet i en skål og hold det varmt.

Tilbage til mørbraden, som nu har trukket i en lille time.
Tag mørbraden op af marinaden, som gemmes. krydr den med salt og friskkværnet peber.
Læg den i et ovnfast fad foret med stanniol. Hæld ca. halvdelen af marinaden over og placer mørbraden i en 160 grader varm ovn og lad den får 25-30 min.

Tag den så ud og lad den stå i 10 min, inden du skærer den ud.

Imens tilbereder du resten:

Med din grøntsagsskræller eller mandolinjern skærer/skræller du 4 gulerødder og 2 stokke fra broccoli i supertynde skiver på langs. (Broccolihovederne gemmer du selvfølgelig til dagen efter eller blanchere dem og fryser dem). De fine skiver grøntsager bliver hurtigt blancheret i kogende vand med en anelse salt og lagt i iskoldt vand.
Sesamfrø ristes på en tør pande og drysses over grøntsagerne.

Den tilbageværende marinade fortyndes med vand og risvinseddike samt marinade/saft fra mørbraden og koges godt igennem. Den fordeles i små skåle, så hver enkelt kan dosere den stærke marinade efter smag og behag.


Kødet her på billedet er fra mørbradhovedet. Det hele smagte skønt og friskt. Broccolistokkene smager fantastisk godt og deres konsistens er bare dejlig i en sådan ret. 

Gad vide, hvornår det bliver lettere at få adgang til de lidt anderledes grøntsager så som spaghettisquash og palmekål?? Butternutsquash, Hokkaido er vel nærmest det mest eksotiske , som supermarkeder og grønthandlere byder på.


Ingredienser:
1 stor svinemørbrad - afpudset, men med hovedet på.
Marinade til kødet:
2 spsk sojasauce
2 spsk brun farin
2 tsk revet frisk ingefær
3 fed presset hvidløg
½ tsk hjemmelavet sambal oelek - færdigkøbt nok 1 tsk.

1 spaghettisquash på ca 1 kg.

Grøntsagstilbehør:
4 gulerødder
2 rensede og trimmede stilke af broccoli
1 spsk ristet sesamfrø

Marinade til spaghettisquash og grøntsager:
Den resterende marinade fra kødet kogt igennem med:
1 tsk risvinseddike, 2 spsk vand og kødsaft fra fadet med mørbraden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar