Marokkanske kyllingedeller med stegt salat

Efter en tur i Torvehallerne, hvor jeg forsynede mig med lækre sorte oliven, hummus og baba ganoush, blev aftenens måltid stærk inspireret af de sydlige
 - og varmere - himmelstrøg.

Nu er det ikke så varmt endnu i Grækenland, Italien og Spanien, så jeg valgte at bevæge mig yderligere sydpå til Marokko:


Hakket kyllingekød røres rigtig godt sammen med salt. Derefter kommer du kogte fuldkornsbulgur - du kan også bruge andre rester så som ris, almindelig bulgur, quinoa og lignende fugtige korn.

Så tilsætter du ras-el-hanout, gurkemeje, æg, smuttede og hakkede mandler samt salt. Det hele røres rigtig godt og stilles på køl i 1 time, hvorefter du rører det en gang til.

Med våde hænder former du små kugler på størrelse med golfkugler.  Jeg har altid en skål med vand ved siden af komfuret til at dyppe hænderne i.

De små kugler steges så i 5 min. i varm olie på en pande ved jævn varme.
Jeg steger lidt ad gangen, så der ikke bliver trængsel og panden afkøles for meget, så kuglerne begynder at koge.

Som tilbehør til kyllingedellerne valgte jeg også de sydlandske grøntsager, som kan fås af rimelig kvalitet for tiden:


Squash og peberfrugter blev vasket og renset. de blev skåret i tern og 1 bundt forårsløg blev snittet - jeg bruger altid det grønne, selvom mange påstår, at det kan man ikke. Kan man så heller ikke spise purløg?

Grøntsagerne kom på en pande med olie, hvori jeg havde sauteret 2 fed hakket hvidløg klare, men endelig ikke brune.
Grøntsagerne blev yderligere sauteret med spidskommen, knust tyrkisk chili, salt, peber og citronolivenolie.

Det hele sauterede i 10 min, så grøntsagerne var gennemvarmede, men stadig havde bid.

Server den varme salat med kyllingedellerne og en god vineddike og olivenolie, så du selv kan regulere syrligheden ved bordet.

Ingredienser:
Kyllingedeller:
450 g hakket kyllingekød
2 dl. kogt, kold fuldkornsbulgur
2 tsk ras-el-hanout*
½ tsk stødt gurkemeje
½ dl blancerede, smuttede og finthakkede mandler
1 tsk salt
2 æg

Varm salat:
2 middelstore squash i tern
1 rød og 1 gul peberfrugt i tern
1 bdt. forårsløg
2 fed hvidløg
1 tsk spidskommenfrø
1 tsk knust tyrkisk chili
1/4 tsk citronolivenolie (Jeg brugte Marsilio´s RES, som er kraftig smagende)
Olivenolie til sautering

Vineddike og Olivenolie til servering.

* Ras-el-Hanout er et marokkansk blandingskrydderi, som enten kan købes færdigt eller med en velforsynet krydderihylde kan laves selv.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar