Små indiske kødboller - koftas

Vi elsker indisk mad - det kan jeg ikke komme uden om. Selve processen med at forberede og tilberede retten er sund terapi for sjælen: Dyb koncentration omkring de mange ingredienser, hakkearbejdet og den endelige tilberedning, hvor duften af de mange krydderier breder sig i køkkenet, så smagen nærmest former sig i munden.
Ofte føler jeg faktisk, at jeg har spist måltidet gennem dufte og synsindtryk, inden jeg sætter mig til bordet.

Disse koftas er atter inspireret af Charlotte Kirchheiners bøger om "Det rigtige indiske køkken" udgivet på forlaget Klitrose.
Jeg vil ikke anbefale bøgerne, hvis du er nybegynder i det indiske køkken, gerne vil have et væld af lækre billeder eller hvis du har travlt i hverdagen. Der er altid et væld af krydderier og øvrige ingredienser i hendes opskrifter, som kræver en velforsynet krydderihylde, som jeg har.


Der indgår en mængde af ingredienser i disse koftas, som du kan se i ingredienslisten.

Lav en pasta af revet ingefær og presset hvidløg. Hak de grønne chili. Hæld det i en blender sammen med hakkede løg og spæd op med citronsaft og yoghurt. Blend det jævnt og stil til side.

Så skal der ristes og males: Start med at riste korianderfrø og spidkommen og kværn det.
Så rister du birkes, til de dufter og kværner også dem. De bliver til en pasta.
Næste skridt er at smutte mandlerne, tørre dem godt og også riste disse på en tør pande. De males til mel/pasta i krydderimøllen og stilles til side sammen med de øvrige malede krydderier.

Besan - eller også kaldet Grammel - som er kikærtemel, ristes også på pande - under konstant omrøring ved lav til middel varme - hvis det brænder på, må du starte forfra. Melet skal begynde at dufte og blive en anelse mørkere.

Så nærmer du dig en pause: Bland alle ingredienser sammen med det hakkede oksekød og æg. Det skal gøres grundigt, så krydderierne bliver fordelt jævnt. Så i køleskabet i 1 time.


Efter en time er farsen fast og krydderierne har fordelt sig i farsen. med våde hænder former du først små kugler af farsen - som golfbolde - og derefter små aflange pølser. Du kan nu vælge at sætte dem på spyd for en sjovere version eller blot grille dem, som de er på en varm pande eller grill i 10-15 min, mens de vendes jævnligt og bliver stegt på alle sider .


Her serveres koftaerne som en del af andre småretter og med koriander - og myntechutney, en frisk dip af tomat, agurk og løg samt hvide basmatiris. Børn elsker som regel også en kølig raita til, som grundlæggende består af hakket agurk, yoghurt og krydret med spidskommen og lidt tørret eller frisk mynte.

Du kan forberede koftaerne helt dagen før, du skal bruge dem og så varme dem i ovnen ved 180 grader i 10 min.

Kolde er de også gode til madpakkerne med et lille bæger dip, raita, chutney eller hvad du eller dine børn har lyst til.

Ingrediensliste:
500 g hakket oksekød eller lammekød

Til Blender:
2,5 cm revet ingefær
1-1½ renset og hakket grønne chilier
1 lille hakket løg
1 tsk citronsaft
1 spsk yoghurt natural 3,5%

Forarbejdede krydderier:
2 tsk garam masala
1 spsk korianderfrø - ristet og malet
½ tsk spidskommenfrø - ristet og malet
1 tsk hvid birkes - ristet og malet
10-15 g smuttede mandler  - tørret grundigt,ristet og malet
1 spsk Grammel - ristet

Øvrige ingredienser
½ tsk chilipulver
½ tsk peber
1 tsk salt

1 æg
olie til stegning

2 kommentarer:

  1. Ja, de smager rigtig lækkert. Jeg får faktisk lyst til at lave dem igen til lidt fingermad i morgen fredag.

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar