Quinua som sydamerikansk lasagne

Det er først inden for det sidste år, at jeg har prøvet at bruge quinua.
Og jeg er ret så begejstret. Det smager godt og er efter sigende meget sundt, da det skulle indeholde store mængder af protein, kalk og vigtige fedtsyrer.

Til denne ret tog jeg udgangspunkt i en opskrift fra Bolivia, hvor Quinua er en vigtig råvare på højde med kartofler. Opskriften fandt jeg i en gratis E-bog: "Not just tacos" , som jeg downloadede fra Amazon.com via Kindle.
Jeg synes dog, at opskriften var lidt sparsom med både det grønne og krydringen og at mængden quinua og kød var enorm i forhold til, at det skulle være til 4 personer.

Så jeg lavede min egen version:

Start med at skylle quinuaen ved at nuldre de små frø mellem fingrene, hvis de ikke er rensede i forvejen. Læg dem i vandet sammen med salt og lad dem koge under låg ved svag varme i ca 15. min. Tag dem af og lad dem trække i 15 min, til frøene popper op og al væden er opsuget.
Rør så smør, mælk og ost i den stadig varme quinua. Stil til side under låg.



Hvis du bruger almindeligt kød, steger du først det på en pande med olie, før du tilsætter hakkede løg, tomater, blegselleri og peberfrugt samt krydderierne.

Jeg brugte Soy4you, så jeg startede med at sautere grøntsagerne og tilsætte krydderier og til sidst tilsatte jeg tomater og udblødt soy4you og lod det koge ved lav varme, til væden var væk.

Halvdelen af quinuablandingen kommes i et smurt ovnfast fad. Oven på det, lægger du køblandingen/Soy4you-blandingen. Det sidste af quinuablandingen kommes over.

Til sidst pisker du æggene sammen og hælder det jævnt over fadet, som stilles i ovnen ved ca 180 grader i 15-20 min. 


Jeg servede det med en let salat og en god mojo som bidrag til det syrlige.

Mojoen er meget enkelt at lave: Varm olivenolie op i en lille gryde og tilsæt løg og salt og lad det blive gyldent. lad det køle lidt af, inden du tilsætter hvidløg og hvidvinseddiken. Lad det trække i min. 10 min. før du bruger det. 



Ingrediensliste:

3,5 dl rå quinua
5 dl vand
1 tsk salt

1 spsk smør
1 1/4 dl mælk
150 g revet ost

1 spsk olie
500 g hakket oksekød -
eller 150 g soy4you - udblødt i bouillon ca 1/2 time og afdryppet.
2 store hakkede løg
4 stilke hakkede blegselleri
1 ds flåede og hakkede tomater
1 renset og hakket rød peberfrugt
4 fed hakket hvidløg
1/2 tsk salt
1 tsk tørret mynte
2 tsk tørret oregano - let stødt, så aromaen frigives
1/2 tsk friskkværnet sort peber
1 tsk stødt chili eller stærk paprika
1 hakket chili - Jeg brugte en lille gul monkeyface-chili uden kerner.

3 sammenpiskede æg.

Mojo:
1 dl olivenolie
1 lille finthakket løg
1 tsk salt
0,5 dl hvidvinseddike eller friskpresset limesaft
6 fed hakkede hvidløg


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar