En indi, to indi,tre indianer, fire indi...så er det vist nok

Jeg lover, at det er det sidste indlæg med indisk mad - i et lille stykke tid.
Men den sidste tid har jeg jo haft lidt ekstra tid til at lave mad, og det har jeg udnyttet til at bruge løs af mine krydderier og få fjernet mindet om julemaden og igen få lyst til mindre krydrede rettet - ind i mellem.


De viste tørre krydderier bliver pulveriseret og blandet sammen med fintrevet ingefær og presset hvidløg.

Det hele blandes i en skål med rørt og jævn yoghurt og blandes virkelig grundigt sammen med chilipulver, stødt kanel og kanelblad.


Kødet kommes i og vendes godt ind. Det står så på køl i 2-3 timer og marinerer.
 
Ca. 2 timer før du skal spise, tager du kødet ud og lader det få stuetemperatur.
Varm raps - eller solsikkeolie op på en stor, dyb pande eller i en wok ved middel varme.
 
Du starter med at stege 2 hakkede løg bløde, tilsætter 2 store brune kardemommer, steger i 1 min, og så kommer kød med marinade ved. 
 
 
 
Lad det stege i 15 min, inden du tilsætter 1 ds flåede og hakkede tomater - eller 500 g friske.
Nu steger det ved svag varme, til kødet er mørt, hvilket afhænger af, hvilket kød, du bruger. Ved oksebov skal du lade det simre i 1-1½ time, så smagen udvikler sig og kødet fuldstændig mørt.
 

Hold øje med, at det ikke brænder på. Så må du tilsætte lidt vand, men det er meningen at saucen skal være meget tyk og lige sidde fast på kødstykkerne.

Ingrediensliste

Marinaden laves af tre hold ingredienser:

Våde krydderier, som laves til en pasta
5 cm revet ingefær
10 fed knust hvidløg

Tørre krydderier, som stødes/males til pulver
7 nelliker
10 peberkorn
3 grønne kardemomme
1½ spsk korianderfrø
2 tsk ristet spidskommenfrø

Både ingefær/hvidløg og de tørre krydderier kommer i:
2 dl yoghurt

Sammen med:
1 tsk chili
1/4 tsk kanel
1 kanelblad/laurbærblad.

Så skal kødet i:
500 g oksekød f. eks. bov eller tykkam i 2 cm tern

Efter marinering steges der i olie:
2 store hakkede løg
2 hele brune kardemommer

Kødet med marinaden kommer i og til sidst:
1 ds hakkede og flåede tomater eller 500 g friske
1½ tsk salt



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar