Stegt flæsk i nye klæder...

Stegeflæsk er en udskæring af svinet, som jeg ikke har brugt så meget. Danmarks såkaldte nationalret er ikke noget, som jeg serverer herhjemme særlig ofte. Men når man nu står med stegt flæsk fra en 1/2 Økogris købt hos Mineslund, så skal det da bruges! 
Jeg bestemte, at jeg ville forsøge at peppe det lidt op med en Jerk Marinade:


Opskrift på Stegt flæsk i Jerk Marinade:
Ingredienser:
Jerk Paste
Saft af 3 lime
5 røde habanerochili hakket fint
1 spsk hvid eddike
1/4 lille løg i tern
1 spsk tørret basilikum
1 spsk tørret timian
1 spsk gule sennepsfrø
1 tsk stødt allehånde
½ tsk stødte nelliker
½ tsk salt
½ tsk peber

850 g stegeflæsk i 1 cm tykke skiver

Deep South bønner med ris
2 dl ris, som koges i 4 dl vand samt et nip salt
3 spsk olivenolie
1 grøn peberfrugt - renset og i tern
1 rød peberfrugt - renset og i tern
1 løg - i fine tern
100 g renset knoldselleri i små tern
250 g økologiske kidneybønner fra dåse - skyllet grundigt.
1 finthakket jalapeno eller cayennechili. (Afvent styrken af cajunkrydderiet)
5 små fed fintskåret hvidløg
3 tomater i både
1 tsk cajunkrydderi

Cajunkrydderi
1 tsk tørret timian
1 tsk tørret oregano
1 tsk stærk paprika
1 tsk cayennepeber
1 tsk groft knust sort peber
1 tsk groft salt

Ryst det hele sammen i et glas med skruelåg.

Fremgangsmåde:
Start med at forberede marinaden dagen før: Det er godt at have en god beholdning af krydderier, når du skal i gang med at lave sådan en marinade: Bland alle de tørre krydderier, finthakkede løg og habanerochili sammen med limesaft og eddike. 
Blend det godt sammen, så marinaden får konsistens som en tyk tomatsauce. Hvis det bliver for tykt, kan du spæde op med lidt æblecider. 

Et lag af den tykke Jerk kom i bunden af en plastikbøtte eller glasfad. 
Læg et lag stegeflæsk oven på det første lag Jerk. Dæk det med Jerk og fortsæt sådan, til alt flæsk er kommet i fadet og slut med et lag Jerk. 
Læg låg på og stil på køl i min 6 timer - gerne natten over.

Når det skal tilberedes, tages fadet ud en halv time før stegning. Læg flæsket på køkkenrulle og tør overflødigt Jerk af. 

Læg flæsket på en en stegerist med bradepande under og stil det i i ovnen ved 180 gr varmluft. Vend flæsket efter 12 min. og steg det yderligere 12 min. 
Du kan ikke forvente, at det bliver super sprødt, for så skal det have så lang tid, at det bliver tørt.


Læg flæsket på fedtsugende papir pg lad det dryppe af inden det serveres med f. eks. Deep South bønner med ris:
Kog risen på god gammeldags maner med 1 del ris til 2 del letsaltet vand i 12 min, hvorefter de trækker i 10 min.
Skær peberfrugt, selleri og løg i tern. Snit hvidløg og jalapeno fint og skær tomaterne i både. 
Varm 3 spsk olivenolie op på en stor pande med låg ved middel varme. Når olien er varm, sauteres løgene klare i 5 minutter. Kom peberfrugter og selleritern ved og lad det stege yderligere 5 min. Kom til sidst hvidløg, jalapenochili og kidneybønner i sammen med 1 tsk cajunkrydderi. 
Kom låget kom på og lad det simre ved svag varme i 5 min.

Lige før servering vendes de kogte, løse ris i panden sammen med tomatbådene og det vendes forsigtigt rundt. 

Cajunkrydderiet indeholder chili, så hvis du ikke er så meget til det stærke, kan du skære ned på mængden af frisk chili.

En virkelig god måde at peppe en gang stribet flæsk op på - selvom manden min var tæt på at synes, at det var helligbrøde. Men han tilgav mig, da han smagte det ;-)


4 kommentarer:

  1. Det ser altså virkelig godt ud! ♥
    Hvor mange kilo vejede den halve gris, du købte?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak!
      Reelt kød vejede ca. 30 kg, men der var også spæk, gode stegeben og nogle suppeben, så det hele var vel omkring 40-45 kg. Kødet er rigtig godt uden at være fedt, men fint marmoreret.
      Jeg kan kun anbefale det og så var det ikke engang svært at fordele i passende portioner og smide i fryseren.

      Venligst Birte

      Slet
  2. Det ser ud til at være nogle smarte nye klæder :-) Gris med spark i. Det er rigtig skønt med sådan en halv gris i fryseren - og en gris, der ikke kan stave til Danish Crown, smager nu bedst.

    Mange hilsener, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, og kødet ser rigtigt fint ud, så jeg glæder mig til at smage mere af det - og at grisen har haft det godt, gør det endnu bedre.


      Venligst Birte

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar