Kvædemarmelade

Jeg lod mig friste i fredags og købte 4 økologisk pæreformede kvæder i Årstidernes Gårdbutik i Humlebæk. Jeg har aldrig prøvet at smage eller arbejde med kvæder, så det krævede lidt reseach, inden jeg gik i gang.

Kvæder bruges herhjemme på de nordlige himmelstrøg mest til gele og kvædebrød. Jeg bryder mig ikke om søde sager, men er dog også nysgerrig på at smage, føle og dufte kvæderne, inden jeg går igang med at eksperimentere:


Jeg fjernede blomsten og stilken med mit kuglejern. Kvæder er voldsom hårde og ikke til at spise i rå form, da de er meget bitre. De indeholder meget pektin, som gør det let at lave gele af og det stivner hurtigt og bliver meget fast.

Kvæderne blev delt i smalle både og kernehuset samt den træede del blev fjernet, mens jeg beholdte skrællen på - trimmet for småfejl.

Kvædebådene blev skåret i tern og kom i gryden med det resterende:


Jeg gik ud fra en standard, der siger lige dele sukker som kvæde samt ca ½ citron pr. 1 kg.

Jeg brugte kun to af mine 4 kvæder og det gav ca 500 g kvæde. Det tilsvarende økologisk rørsukker blev tilsat sammen med 3 skiver økologisk citron. Til sidst kom jeg til denne mængde ca 1/2 dl ikke-økologisk vand ved.

Så var det ellers bare om at koge det hele sammen ved lav varme. Da kvæderne havde skiftet farve og blevet bløde, forsøgte jeg at mose dem med mit ubehjælpelige kartoffeljern, men opgav og brugte min stavblender.

Så kogte det lige igennem igen, inden jeg hældte det på skoldede glas:


Et fantastisk farveskift fra bleggul til koralrød!

Kvædemarmeladen er meget sød, så måske mindre sukker ville være bedre. Men jeg planlægger at bruge kvædemarmeladen sammen med til nogle store, stærke chilier - nok den gule Monkeyface-chili - fyldt med en god kraftig ost som en moden brie - og så med kvædemarmelade til.

Gad vide, om ikke også en blå skimmelost ville passe??


4 kommentarer:

  1. Hej... gled ind på din blog fordi jeg googlede på kvædemarmelade. Jeg har nemlig fået 3 kg kvæder af en god ven, og i morgen er store kvædemarmeladedag. Jeg lavede noget sidste år, og jeg kan love dig, at den er god til netop blåskimmelost :-)
    I år vil jeg purere den og se hvordan det bliver.
    Har du tid og lyst, er du velkommen på min blog

    www.swedanes.blogspot.com

    mvh Eva

    SvarSlet
  2. Hej Eva

    Hvor er du heldig - Jeg synes, at de er svære at få fat i herhjemme. Jeg kunne nu ikke lige finde et indlæg om det på din blog, men måske det hedder noget andet på svensk?

    Venligst Birte

    SvarSlet
  3. På svensk: Kvittenmarmelade. God jagt - Anne

    SvarSlet
  4. Hej Anne
    Mange tak for oplysningen. Det havde jeg nok ikke lige regnet ud. Jeg tror desværre udbyttet af jagten bliver lidt lille i det område, hvor jeg bor.

    Venligst Birte

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar