Grønkål med kokos, yoghurt og sennepsfrø

Som barn kunne jeg ikke fordrage grønkål: Det var sådan noget slimet og klistret grød pakket ind i sauce eller en skummelt udseende suppe med et stykke blævrende brunt flæsk til.

Til nytår fik vi altid hamburgerryg med brune kartofler og grønlangkål og desserten bestod af halve ferskner og ananasskiver fra dåse serveret med en god klat flødeskum.
Jeg glædede mig til jule - og nytårsmaden var overstået og eksotiske retter som Spaghetti med røde pølser og Brugsens ketchup eller kødboller i karry med ris atter kunne komme på bordet ind i mellem de lange rækker af frikadeller, karbonader med stuvede grøntsager, tarteletter, hakkebøffer, stegt lever og lignende god solid husmandskost.


I takt med tidens trend, hvor vi søger tilbage til vores rødder, er der kommet fokus på vores egne kåltyper og rodfrugter, men gentænkt i nye, mere sprøde og alsidig smagende nuancer.
For ca. 2 år siden fik jeg øjnene op for grønkålets fantastiske mangfoldighed:
Det startede med en frisk grønkålstatar på ristet rugbrød og siden gik jeg over i rawfood-genren med en grønkålssalat med æbler og granatæblekerner.
Men nu bruger jeg gerne grønkål i flere forskellige former - dog har jeg endnu kun brugt grønkål friskt og aldrig fra frost, hvor jeg kan forestille mig, at det er blevet blødt og slattent.

I Lørdags havde vi besøg af ældstedatteren med den Allermindste pige og bestillingen lød på hjemmelavet indisk smørkylling ledsaget af hjemmelavet raita og chutney og en chat.

Da smørkylling kan være en lidt tung ret, valgte jeg denne gang at servere den med en lille sideret af grønkål.


Grønkålet blev ribbet fri af de grove stængler. Det blev skyllet rigtig grundigt i flere hold vand og til sidst slynget i min uundværelige OXO salatslynge. Derefter snittede jeg det fint: Jeg ruller flere blade sammen som en cigar og snitter det fint, og til sidst deler jeg strimlerne igen på tværs til passende længde. jeg snitter det ikke ultrafint, for jeg vil stadig gerne have noget at tygge i. Men du kan snitte efter behag.

Lidt olie varmes op ved middel varme på en pande, som kan rumme grønkålet.
Brune sennepsfrø kommer i den gennemvarmede, men ikke rygende olie og jeg kommer så låg på, så de små sennepsfrø ikke hopper rundt i hele køkkenet, når de popper.

Panden tages af varmen og der skrues ned. Løgene kommer i og steger klare ved middel varme. Så kommer hvidløg i og steger med i 2 min. Endelig kommer jeg stødt korianderfrø, cayennepeber i og vender godt rundt i 1-2 min.

Når det er blandet godt, kommer jeg grønkålen i og vender rundt med krydderier og løg. Jeg tilsætter 4 spsk vand, som vendes ind og lægger låg på.

Efter 10 min, hvor grønkålen er gennemvarm, men stadig har bid - og lige før servering - smager jeg til med salt, vender kokos udrørt i yoghurt i og blander det godt sammen. Det varmes stille op, men må ikke koge igen. Server det varmt til din favoritret, danske frikadeller, medisterpølse eller nogle krydrede kikærter.



Ingrediensliste:
½ tsk brune sennepsfrø
½ hakket løg
1 fed hakket hvidløg
1/4 tsk cayennepeber eller efter smag
1/4 tsk ristet og stødt korianderfrø
150 g snittet grønkål
2 spsk revet kokosmel eller bedst: friskrevet kokosnød
1½ dl afdryppet yoghurt af Yoghurt Natural 3,5%
4 spsk vand
salt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar