Æbler, savoykål, belugalinser med bacon og kylling

Mine indlæg på bloggen har været præget af hurtigt og nemt mad på det sidste. Det er der som så jo ikke noget galt med, men det, som irriterer mig, er, at der ikke har været særlig mange fornyelser i råvarerne. Til gengæld har der heller ikke været særlig mange kogebøger i gang, da alt er blevet kreereret ud fra hovedet efter, hvad køleskab og fryser har budt på.

Jeg er et passioneret menneske. Det betyder, at alt, som jeg går i gang med, kræver mig 100%.
Og hvad så.... Jo, det koster både nattesøvn og sjælefred at være passioneret. For når jeg giver 100% til noget, er der jo ikke mere tilbage.

Så i går fredag, tog jeg en feriedag for at prøve at arbejde med mig selv omkring at vende de filosofiske begreber: "Alt eller Intet" vs. "Både - Og"

Jeg konkluderede, at jeg må prøve at styre mit liv til "Både - Og": Der skal være plads til både min passion for madlavning og min passion på mit arbejde. For meget af det ene, kvæler lyst og overskud til det andet.

Så med dette lille filosofiske opråb om, at husk at leve livet - hele livet - mens du har det, vil jeg så lige give dig en af mine "Både - Og" opskrifter fra en passioneret lang arbejdsdag efterfulgt af ren kreativ nydelse ved køkkenbordet:

Denne ret er faktisk både velsmagende, hurtigt lavet og rimelig sund, hvis vi lige ser bort fra baconet.


Jeg valgte at lave en salatret, som kunne bruges til at dække alles behov: Det var mit første forsøg med belugalinser og jeg var lidt spændt på, om de nu også holdte formen, som lovet eller de ville koge ud som andre linser.

Linserne blev skyllet grundigt i koldt vand, før de kom i en gryde med 2 dele vand til 1 del linser og lidt salt. De kogte under låg i 20 min, hvorefter jeg skyllede dem i koldt vand for at stoppe kogningen. De var stadig dejlig faste og lignede små sorte, glinsende kugler - deraf navnet efter den kostbare belugakaviar.


Bacon i tern samt en sucukpølse i tern kom på en pande og stegte sprød ved middel varme. Det tager lidt længere tid på denne måde, men det bliver dejligt sprødt og ikke brændt. Sucukpølsen er den stærke med god smag af hvidløg og krydderier.


Bacon og pølse blev taget op med en hulske og lagt til afdrypning. En del af fedtet blev hældt fra, mens resten blev brugt til at stege hvidløget i. Efter kort tid kom også almindelig lød ved.


Da løgene var klare, men ikke brune kom 1 strimlet savoykål i sammen med 2 store syrlige spiseæbler i både ved. Det blev vendt godt, men forsigtigt rundt sammen med 1 spsk timianblade fra ca. 6 kviste samt salt og peber. det stegte ved svag varme i ca 10 min til kålen faldt lidt - men ikke helt - sammen.
Du kan også bruge hele kviste, som du så tager op senere. Jeg skriver timianblade, fordi jeg har frosset min timian på kvistene. Når jeg tager posen direkte fra fryseren, er bladene nok så fint faldet af af kvisten og jeg kan tage en spsk. blade.
Mit savoykål var købt i Årstidernes gårdbutik i Humlebæk og var meget lysegrønt, hvor jeg normalt tænker, at savoykål er mørkegrønt, så derfor ser det lidt blegt ud på billedet.
 


Det blev vendt sammen med de lune belugalinser, bacon og sucukpølse. Afslutningsvis stegte jeg nogle kyllingeinderfiletter - blot med salt, peber og selvfølgelig noget knust tyrkisk chili. dem lagde jeg ovenpå salaten og dryssede det hele med knust tyrkisk chili.

Det smagte og mættede rigtig godt. Der var rester både af kålblanding og kylling.

Dagen efter blev det resterende kylling skåret i tern. Madpakkebollerne blev smurt med en blanding af skyr, afdryppet yoghurt Naturel 3,5% samt dijonsennep, salt og peber. Kålsalaten med æbler, linser, bacon og pølse blev lagt som salaten. Ovenpå kom det skårne kylling og endelig blev bunden toppet med tomat og agurk, inden låget igen smurt i sandwichspreaden kom på. Drengene klagede ikke over madpakken denne dag - der var ikke nok til en gang restemad til hele familien og der var for meget til at det var forsvarligt at smide det ud: Så resterne her passede lige til to store madpakkeboller.

Ingrediensliste:
2 fed hvidløg i tynde skiver
1 løg i halve og derefter i tynde skiver
1 savoykål uden de groveste ribber - skåret i strimler
2 store, syrlige æbler skåret i både
6 kviste Timian
salt
peber

125 g bacon i tern
80 g sucukpølse med hvidløg - i tern
250 g kyllingeinderfilet

150 g belugalinser
3 dl vand
½ tsk salt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar