Mango og avocadosalat med rejer


Nu har Gårdbutikken på Krogerup jo med at lokke med nogle fantastiske tilbud ind i mellem.

I sidste weekend blev jeg lokket til at købe 4 flotte avocado og ugen før til at købe nogle superflotte, ret umodne mangoer.

Tanken var, at benytte såvel mango som avocado til drengenes eftermiddagsmad og det er en del af dem da også blevet brugt til: Avocadoerne flækkes, stenen tages ud, citronsaft dryppes over og så drysses der med knust tyrkisk chili, salt og peber. En lækker, energigivende og mættende eftermiddagssnack efter skoletid.

Mange synes nok, at det er svært at dele en mango, men jeg har et redskab, som er yderst anvendelig:

 
 

Hvis man ikke spiser mango så ofte, er det måske spild af penge, men med to drenge med god appetit, er det en køkkendims, jeg nødig vil leve uden.

Mangodelene blev skrællet med en almindelig, skarp kartoffelskræller og skåret i mindre tern. Avocadoen blev flækket, taget ud af skallen med en ske uden den blev beskadiget, skåret i tern, som blev dryppet med citronsaft. Både mango og avocado skal være faste og ikke for modne.


Ud over mango og avocado snittede jeg lidt rensede champignon og rød snackpeber.

Det, som gør salaten til noget særligt, er de krydderier, som tilsættes dressingen: Olie blandes hvidvinseddike og tilsættes finthakket rød chili, løg, saft af revet ingefær, agavesirup, stødt brun sennep, salt og peber.
Dressingen rystes rigtig god sammen og smages til sidst til med salt og eddike, så den får den rigtige balance, som afhænger af mangoens sødme.

Til sidst blev det hele vendt nænsomt sammen med 150 g. store kutterrejer og drysset med friskhakket korianderblade, Det blev stillet i køleskab i min. 30 min, inden jeg serverede salaten med brød til. 

Jeg brugte den til frokost, og der var nok til 4 personer som del af måltidet.
Retten kan bruges som hovedret, hvis den vendes sammen med kogte, hvide ris, men så skal salaten nok ganges op med 2.

Ingrediensliste til 4 personer:
1 middelstore, halvmodne mango i 2cm tern
1 middelstore, faste avocadoer i 2 cm tern dryppet med 1 tsk citronsaft.
75 g. hvide champignon i tynde skiver
1 rød snackpeber
150 g store kutterrejer

Dressing:
½ dl neutralt smagende olie - jeg brugte koldpresset rapsolie
ca. 1 spsk god hvidvinseddike
½-1 tsk agavesirup (Tjek først mangoens sødme)
1/4 tsk brune sennepsfrø blandet med 1/4 tsk havsalt og stødt til pulver i morter.
1 cm ingefær revet ned i en ske og derefter presses saften ud med en anden ske, så det kun er saften, der kommer i dressingen.
½ lille stærk rød chili uden frø og fintsnittet
1 tsk meget finthakket løg (Ca. ½ meget lille løg eller 1 skalotte)

- smag til med surt, salt, sødt.

1 spsk frisk hakket grønne korianderblade, som drysses over salaten ved servering.

Fladbrød eller Nanbrød. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar