Efterårets rodfrugter med andefedt og kylling

Rodfrugterne vrimler frem på hylderne i butikkerne nu og ser så smukke ud, at jeg slet ikke kan lade dem ligge.

Jeg fik fat i en pose med gulerødder, persillerod og pastinak. Der var også en enkelt stor rødbede, som jeg dog lod ligge til en anden gang. Forskellen på pastinak og persillerod er markant smagsmæssigt forskellige, men det kan være svært at skelne fra hinanden efter udseende: Pastinakkens stilk starte nede i pastinakkens nakke - den skal ned med nakken - mens persillerodens stilk starter ovenpå. En sikker måde er at købe dem, hvor du kan snuse til dem - så er du ikke i tvivl. Pastinakken har en gulerodsduft, mens persillerod har en kraftigere duft i blandet duften af persille.

Rodfrugterne blev skrællet og skåret i lige store tern. Jeg supplerede op med kartofler og selleri.


Friske salvieblade, tørrede og knuste chili, æbleeddike, sukker, salt og peber blev blandet ind i rodfrugterne. Klatter af andefedt, som jeg har i fryseren blev lagt i klatter over, så det langsomt ville smelte og blande sig.

Fadet blev dækket med alu-folie og kom i ovnen ved 180 grader varmt luft, hvor det skulle stå i 45 min.

I mellemtiden ristede jeg 200 g tofu på en pande med chiliolie og andefedt godt krydret med salt og peber. Samme pande med fedtstoffet tilbage brugte jeg til at riste de 300 g kyllingeinderfilet, som jeg havde. De blev hurtigt brunet på alle sider og lagt på en tallerken for sig.

Da de 45 min. var gået lagde jeg tofu i bradepanden og vendte rundt i den. Oven på de velduftende rodfrugter lagde jeg kyllingeinderfileten og satte fadet tilbage i ovnen i ca 10 min, til kyllingen var gennemstegt.


Fadet blev serveret med en grøn salat med tomat og agurk samt en dip af skyr blandet med yoghurt og chipotlepasta smagt til med salt og peber.

Retten smagte dejligt - nærmest af and med rodfrugter. Tofuen havde suget rigtig meget smag til sig fra andefedtet og kyllingen også. Det vil være oplagt en anden gang at tilberede retten med andebryst lagt over rodfrugterne, efter at være stegt sprød på pande. Eller måske helt udelade kødet og kun bruge tofu stegt i andefedt - ikke vegetarisk, men stadig med mindre kød end hvis du bruger and eller kylling.

Ingrediensliste 4 personer:
4 store kartofler- skrællet og skåret i grove tern
1/4 lille selleri - skrællet og skåret i grove tern
5 store gulerødder - skrællet og skåret i grove tern
1 persillerod - skrællet og skåret i grove tern
2 pastinakker - skrællet og skåret i grove tern

6 friske salvieblade skåret i strimler
3 knuste små,tørrede røde chili
3 spsk æbleeddike
4 spsk andefedt - gem til at stege tofu og kylling i. Hvis du ikke har andefedt, så brug olivenolie.
1 spsk sukker
salt og peber

Smag til med salt, eddike og sukker, før du kommer tofu og kylling ved rodfrugterne.

Dressing:
1 dl skyr
1 dl yoghurt 10 %
1 spsk chipotlepasta
salt og peber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar