Rester redder dagen....og fremtiden.

Kender I det - maden er købt ind og planlagt i forhold til, at tiden var til at lave det efter arbejde.
Men syge kollegaer, uventede opgaver og telefonopkald halvvejs ude af døren, kræver, at du bliver.
Hjemme venter sultne børn, som har været eller skal til svømning og fodbold skal have noget sundt i maven efter sport og lang dag i skolen.
Den planlagte menu må vente og jeg ser mig om i køleskab og gemmer efter alternativer.

Og hvilken overflod, der dukker op: Resten af en 1600 g kylling fra dagen før, hvor det grønne tilbehør var så lækkert, at de lidt tørre kyllingebryststykker lå tilbage efter maden. Ud over dette fandt jeg en gul peberfrugt i drivhuset. I køleskabet gemte der sig 1 squash, 1 rød sivripeber, 3 forårsløg, en bøtte med chipotle chilipasta og 250 g bacon. I skabet stod en æske med en meget grov cous-cous.

Jeg startede med at tilberede cous-cous´en:
1 spsk olie og 1 hakket rød sivrichili kom i en gryde og sauterede i olien i kort tid. 225 g grov cous-cous kom ved og det hele sauterede under grundig omrøring, til cous-cous var blank over det hele af olien og sivrien blevet blød.
3½ dl kogende vand fra el-kedlen kom ved og nu stod det ved laveste varme under låg i 10 min, til alt vandet var forsvundet. Herefter trak det under låg i 15 min.


Så snart cous-cous´en stod og simrede, gik jeg i gang med resten:
Baconen røg først på panden og stegte sprød. Derefter kom de øvrige snittede grøntsager i panden sammen med 2 tsk chipotlepasta, hvor det stegte lidt blødt ved lav varme. Til sidst kom kylling skåret i tern ved og det stod på panden, indtil cous-cous´en var parat.
Da cous-cous´en var klar, blev den vendt i panden og det hele smagt til med salt og peber.

Jeg serverede det med en simpel hjemmelavet olie-eddike-dressing, som jeg også fandt i køleskabet.
Salaten var en succes. Den kan peppes op med chutneyer og lignende - så se lige, hvad skabene gemmer.


Det tog mig godt og vel 35 min med snittearbejde, kogning og stegning, så resterne reddede dagen:-)

....Og det, som jeg ikke kunne nå at lave denne dag, blev lavet dagen efter uden at det havde taget skade af det.

2 kommentarer:

  1. Rester er en rigtig god udfordring til mad-kreativiteten. Men - oh - vi har så sjældent rester. Med en altid sulten bondemand og en ligeså altid sulten hund i huset er det et sjældent syn :D

    vh/Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også mærke, at mine drenge spiser mere og mere, så der er mindre tilbage. Men hellere spist end smidt ud.
      Venligst Birte

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar