Fastfood, but not fatfood: Kylling med broccoli, krydderier og peanuts


Jamen dog - indslagene i denne tid bærer virkelig præg af, at de sidste 14 dage har indeholdt en fortravlet og uforudsigelig hverdag.

Så - alt i alt - nyt arbejde fylder ekstremt meget, og jeg glæder mig til, at også dette arbejde kan passes ind i mit privatliv, så der igen kommer rum til fordybelse i familie, oplevelser og madlavning.

Men mad skal vi jo have:

Denne ret er igen "En af de der", men smagte skønt og bliver med garanti gentaget her i huset.


Billedet viser de fleste ingredienser: Miso Soup Paste - kan erstattes af soja, 500 g broccoli og 2 spsk usaltede jordnødder. Her ud over består retten i al sin simpelthed af  2 fed hvidløg, 2 små små røde chili, 2 spsk revet kokospure. Kødet var 400 g kyllinginderfilet.

Jeg varmede 2 spsk rapsolie op i min sauterpande - du kan også bruge din wok eller en større gryde.
De finthakkede hvidløg og de hele små røde chili kom i olien og det simrer i kort tid.

Kyllinginderfiletterne i mundrette bidder blev nu tilsat, krydret med salt og peber og brunet.

Da det var brunet fint, kom jeg blanding af kokospure, vand og gurkemeje ved.  Det blev rørt ind og misoen tilsat sammen med de hele jordnødder. Til sidst tilsatte jeg stokken fra broccolien, som var skåret i mindre stykker.


Det simrede uden låg i ca. 5 min, til kyllingen var næsten færdig. Smag til med peber og salt samt evt mere chili. Du kan også tilsætte 1-2 spsk rosiner på nuværende tidspunkt, hvis du ønsker lidt sødme.


Broccolibuketterne skåret i mindre stave blev lagt oven på herligheden. Låget kom på, og nu dampede det i  3 minutter til der stadig var bid i  for lang tid, da der lige var noget, der skulle ordnes.

Retten blev serveret med hvide kogte jasminris samt sambal oelek ved siden af.

Ingrediensliste:
500 g brocolli delt i store flækkede buketter og stokken skåret i smalle skiver
1 ps (15 g) miso soup paste ell. 1½ spsk soja
2 spsk usaltede hele jordnødder uden skal
2 fed hakket hvidløg
2 små røde chili
2 spsk revet kokosnøddepure opløst i 2 dl varmt vand
½ tsk gurkemeje rørt i opløst kokospure

400-500 g kyllinginderfilet i mundrette bidder
salt og peber

Hvide, kogte jasminris og sambal oelek samt evt. 2 spsk rosiner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar