Oksekødsdeller med peberfrugt i yoghurt samt spinat i tomat

Vi har travlt lige nu med vores sidste rester af oksekød, da vi midt i denne uge skal hente ny forsyning. Denne gang prøver vi hos Camilla Plum og jeg er spændt på, hvordan det er: Kødet er fra hendes 2 årige røde malkekvæg, som går på friland hele sommeren og i løsdrift om vinteren. Kødet er selvfølgelig økologisk. De sidste par gange, vi har købt en 1/8 del okse, har det været ungkvæg og tyreungkvæg, men aldrig 2 årige malkekvæg. Jeg er også spændt på, hvilke udskæringer, der følger med: Bare der er nogle af de mindre kendte og mere udfordrende udskæringer.

Den sidste gang hakkekød blev brugt til selvkomponerede oksekødsdeller med tilbehør af peberfrugter i yoghurt og spinat med tomat. Du finder en ingrediensliste i bunden: Jeg startede med det første tilbehør, der serveres afkølet: Peberfrugt i yoghurt


For at lave denne delikate yoghurttilbehør, som både kan udgøre det som sauce og grønttilbehør, er det bedst at besøge sin etniske grønthandler og købe de lange, mørkegrønne sivripebre. Deres skind et tyndt og de er stærkere end en almindelig peberfrugt og en anderledes aroma. Men en almindelig, grøn peberfrugt eller anden peberfrugt kan også bruges.


Jeg valgte nu at gå ud i mit drivhus og høste dem, der var parate. De røde blev flækket på langs, renset og lagt i lynlåspose i fryseren. De er stærkere end de grønne og skal bruges mere varsom.

Alle peberfrugterne blev vasket, tørret, flækket og renset for frø. Derefter blev de snittet fint. I dagens høst var der mere end jeg skulle bruge, så 200 g renset og snittet sivripeber kom direkte i en frostpose og i fryseren til den lange forestående vinter.

Jeg varmede en god olivenolie op på en pande og da oliven var varm, kom jeg sivripebrene i. De stod så ved lav varme og stegte sig bløde og var færdige, da køkkenet duftede af de stegte pebre. Fordelen ved Sivri er, at skindet ikke bliver bittert ved tilberedning.

Imens havde jeg taget 2 dl. almindelig Yoghurt Naturel 3,5% og rørt med 2-3 små fed presset hvidløg - vi kan godt lide hvidløg, så smag selv til!

Jeg tog panden af varmen og rørte 1 skefuld yoghurt/hvidløgblandingen godt ud i olien og gentog med en skefuld af gangen, til alt yoghurt var brugt op. Det hele blev smagt til med salt og peber.
Yoghurten kan lunes lidt op ved svag varme for at mildne hvidløgssmagen lidt og fordele smagene, men må ikke få for meget varme, da yoghurten så skiller. Hvis det sker, smager det godt alligevel, men ser ikke så kønt ud. Da det var færdigt blev det stillet i køleskabet, hvorved olivenolien stivner og der dannes en tyk, cremet sauce/dip.

Denne peber/yoghurt/dip/sauce skulle bruges som tilbehør til nogle oksekødsdeller. Den smagsfulde yoghurt med peberfrugt kræver noget kød med fylde for at komplimentere hinanden. Egentlig serverer jeg den tit til en stegt bøf, men nu skulle der altså ryddes op i det hakkede kød.

Jeg havde taget de sidste 2 pakker hakket oksekød ud, så der var 1 kg. Min plan var at lave rigeligt, så der også var til madpakker i et par dage. Du kan bare halvere mængderne.



Jeg havde 125 g champignon i køleskabet, som absolut skulle bruges nu, hvis de skulle reddes fra skraldespanden. Jeg kunne godt have brugt flere, men det var, hvad jeg havde. De blev snittet meget fint og det samme skete med et middelstort løg. 2 små chilier blev renset og snittet meget fint. Løgene blev først sauteret i olie på en pande sammen med de finthakkede chili og da de var klare, kom jeg de hakkede champignon ved. Det blev smagt til med salt og peber og stegte i ca 5 min. til det var helt mørt. 

Jeg lod det køle af, mens jeg rørte 1 kg magert hakket oksekød sejt med ca. 1 groft salt (Der er jo også salt og peber på champignonerne)
Da kødet var godt sejt, kom jeg den afkølede champignon-løgblandingen i sammen med 2 dl almindelig yoghurt Naturel 3,5 %. Det blev sat i køleskabet i en time for at trække.
Efter trækketiden formede jeg farsen til små runde kødboller ved at dyppe mine hænder i vand og rulle kuglerne mellem hænderne - vandet hjælper med at sikre, at de bliver jævne og ikke klistrer.

Kødbollerne blev stegt på alle sider på en varm pande med olie. Jeg skruede derefter ned til lav varme og lod dem stege med låg på panden i 10 min. Tilsidst tog jeg låget af og stegte ved middelhøj varme, til alt væde var væk.


Der blev et pænt lille bjerg ud af det. 25 kødboller mere præcist.

Som det kulhydratholdige tilbehør satte jeg manden min til at ordne kartoflerne:


Se, hvor han kan: Nu skal han bare lære at spare lidt på olien! Nå, men han er nu så sød til at hjælpe til, så jeg bærer over med det.

Aftenens sidste tilbehør var spinat med tomat:
Jeg rensede 500 g spinat grundigt i flere hold vand, nippede grove stilke af og lod det dryppe grundigt af.
I mellemtiden skar jeg 5 store tomater i tern og pressede 6 fed hvidløg samt 1 finthakket chili. Det kan lyde voldsomt, men spinat suger meget smag til sig, så resultatet er hverken særlig stærkt eller præget af hvidløg.


Jeg varmede lidt olivenolie op på en pande og stegte hurtigt de pressede hvidløg uden at de tog farve. Den finthakket chili kom ved sammen med tomaterne. Det fik at simre i 7-9 min. Det blev smagt til med salt og peber.


Bjerget af spinat kom på, som dog hurtigt skrumpede ind og blev smagt til med yderligere salt, peber, sukker og citronsaft. Drys evt. feta over ved servering.

Alt dette skete lige før servering, for det skal helst serveres varmt.



Ingrediensliste:

Peberfrugt i yoghurt:
200 g efter rensning og snittet sivripeber
2 dl yoghurt Naturel 3,5%
2-3 fed presset hvidløg
2 spsk god olivenolie.

Oksekødboller med champignon og løg.
1 kg hakket, magert oksekød
1 tsk salt til at røre kødet med
1/2 tsk friskkværnet peber
Fyld:
ca. 125 g fintsnittede champignon (Eller brug så flere, hvis du har)
1 finthakket mellemstort løg
2 små røde chili uden frø og fintsnittet eller 1 stor mild.
1 tsk salt

Spinat i tomat
500 g frisk spinat
5 store tomater
1 frisk fintsnittet chili
1 tsk citronsaft
1 tsk sukker
salt og peber

3 kommentarer:

  1. Den peberblanding ser superlækker ud - den må jeg prøve snarest sammen med en Dexter oksedelle.

    Hvor har du fået frø til pebrene? Har du taget dem fra friske pebre? Jeg er vild med de tyrkiske pebre, og ville meget gerne prøve at have dem i drivhuset næste år. (I år er det mest chilier og tomater, der har det godt - agurkerne synes, sommeren har været for kold.)
    Mange hilsener, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Første gang jeg havde sivrichili, tog jeg frø af en rød, som jeg havde købt hos min grønthandler. Jeg tænkte, at de nok var så industrialiserede, at det ikke var muligt, at de var krydsbestøvet, som chili jo ellers gør lystigt.
      I år købte jeg mine frø hos "Bjarnes Frø", som har et kæmpe udvalg af diverse grønt, tomater, chili og agurk. Han er billigt med frø og fragt i forhold til andre samt en fantastisk god service. http://www.bh-froe.com - se under chili - Aci Sivri.

      Slet
    2. Det vil jeg gøre - tak :-)

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar