Wok med shitakesvampe, miso og oksekød

Jeg valgte, at vi skulle have wok i går. Jeg havde nogle ender af culotte og oksefilet liggende i fryseren, som ikke var nok til at bruge hver for sig. Der ud over skulle jeg have brugt de shitakesvampe og gourmetbønner, som jeg købte sidste fredag. De havde holdt sig godt i deres brune papirsposer i køleskabet, men nu skulle de bruges, før de blev for kedelige.   

250 g små shitakesvampe blev renset grundigt med en fugtig serviet. Det var nu lidt af en prøvelse for min tålmodighed, for der var mange og de var små.
Porrerne blev renset og snittet i ca 1 cm skiver - Det var 3 bitte små danske økologiske fra Irma, som jeg fandt til en femmer. Tilsammen udgjorde de nok, hvad der ville svare til en middelstor porre. 250 g gourmet bønner blev snittet skråt og 2 røde snackpebere skåret i strimler.



2 små røde chilier blev renset og snittet fint, 3 fed hvidløg presset og 3 cm ingefær revet. Så ristede jeg 2 spsk sesamfrø på en tør pande.

Disse ting kom jeg i 2 spsk sesamolie sammen med 1 tsk ristet og kværnet Szechuanpeber og 1/2 tsk kværnede anisfrø. 

Ca. 500 g oksekød skåret i strimler blev lagt i marinaden og vendt godt rund og fik masseret marinaden ind. Jeg kom låg på og kødet kom i køleskabet i ca. 1 time



Derefter fandt jeg min gode gamle støbejernswok frem. Den er tung som ti onde år og har en fast plads i et skab i mit bryggers, da den er virkelig stor. Jeg tror efterhånden, at den er 20 år gammel ...but still going strong.

Jeg stegte kødet først - lidt af gangen, så stykkerne kun lige dækkede den lille bund i wokken. På den måde holdte wokken sig ordentligt varm. Kødet blev lagt i en aluminiumsform og pakket godt ind i folie hver gang det blev taget fra wokken. Kødet blev saltet efter at det var brunet. Kødet fik ca. 2 min på hver side og, men det afhænger jo lidt af tykkelse og kødets mørhed. Efter ca. 5 gange var kødet færdig og pakket godt ind.

Jeg hældte lidt mere olie i wokken, men rensede den ikke først, da jeg ville have smagen fra marinaden med til det grønne. Da wokken var varm igen, stegte jeg shitakesvampene i 2 min, før jeg tilsatte resten af det grønne.


Jeg stegte det, mens jeg konstant rørte rundt.
Jeg ville have det gennemvarmet, men uden at det blev blødt. Efter ca. 5 min. prøvesmagte jeg på en bønne, da det er det vigtigste, som skal være gennemvarmet. Den var lige tilpas. Jeg tilsatte et brev mørk misopasta, ½ dl kogende vand og 1 spsk risvineddike rørt med 1 tsk rørsukker. Jeg rørte godt rund og lage lå på i ca 2 min.

Da det grønne var færdigt, vendte jeg kødet rundt i det i ca. 1 min, hvor jeg så tog det hele af varmen.



I går fik vi fuldkornsnudler til, men det kunne lige så godt have været ris, perlebyg eller speltkerner, som man servede til.







Ingrediensliste:

2 snackpebre
250 g/15 gourmet bønner/flade snitbønner
1 porre - her 3 små bitte
250 g shitakesvampe
1 brev miso (15 g) Kan erstattes af soja
1 spsk risvineddike
1 tsk rørsukker
Salt

Til marinaden
3 cm ingefær
3 fed hvidløg
2 små røde chili - eller efter smag
2 spsk ristet sesamfrø
1 spsk sesamolie
1 tsk Szechuanpeber
½ tsk anisfrø

500 g skært mørt oksekød (Culotte/filet) i strimler

3 kommentarer:

  1. det kunne være dejligt, hvis man kunne udskrive retten uden at tømme sin farvepatron - det ser så lækkert ud. helleknud@mail.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ups, det har jeg slet ikke tænkt på. Gad vide, om jeg kan finde ud af at lave en eller anden smart løsning til print, hvor billederne ikke kommer med. Alternativt kan du kopiere teksten og sætte det ind i et worddokument eller lignende og derefter printe.
      Jeg vil undersøge, hvad jeg kan gøre.

      Venligst Birte

      Slet
    2. Nu skulle der gerne være en printfunktion, som du kan benytte dig af: Se i øverste højre hjørne samt i de sidste indlæg: Servicemeddelse. Den giver også mulighed for at undlade print af billeder, så du ikke tømmer flere farvepatroner ;-)

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar