Langtidsstegt oksebov med rødt spidskål slaw i rabarbervinaigrette



I februar hentede vi 30 kg økologisk ungkvægkød. Vi henter det direkte på slagteriet, hvor bondemanden står selv og udleverer det. Det er delvis udskåret og - som der bliver sagt - retfærdigt fordelt i udskæringerne. Det kan være lidt af en udfordring. Denne gang var der rigtig meget oksebov og tykkam, der var delt i ca. 1 kg. stykker. Der var selvfølgelig også 9 kg lækkert hakket kød med meget lav fedtprocent, højrebsstege, lårtunge, tyksteg, tyndsteg, inderfilet, yderfilet, klump, 280 g. culotte, osso buco og oksemørbrad. Oven i det hele, fik jeg ca. 30 kg ben med til suppe. Det tog mig over 3 dage at koge mig igennem dem, samt besøg hos naboer og venner for at skaffe mig af de mange knogler efter kogningen. Men nu har jeg da fond til noget tid ;-) Kødet er lækkert og mørt, men nu nærmer vi os en tid, hvor oksebov og tykkam måske ikke lige er højest på listen. Så da det var koldt og blæsende i lørdags, valgte jeg denne lidt vinteragtige ret men med frisk forårstilbehør.

Jeg havde 1 kg oksebov med et tyndt ben igennem.  Det krydrede jeg godt med salt og peber på alle sider. Så vendte jeg det i olivenolie. 500 g løg blev pillet og halveret på tværs. Jeg havde foret en lille bradepande med bagepapir og jeg lagde nu kødet i og de halve løg med snitfladen nedad i fadet.  



Ovnen var varmet op til 250 grader C og nu satte jeg fadet ind og stegte kødet på hver side i 10 min. 

Imens det blev svitset, fjernede jeg de løse blade af et helt hvidløg og skar det over på tværs

Efter kødet havde fået 10 min på hver side, tog jeg fadet ud og skruede varmen ned til 140 grader C. 

Hvidløget blev lagt ned mellem løgene og det sammen gjorde de 8 kviste timian.
Tilsidst hældte jeg 2 dl æblecider og 3 del vand over.

Fadet kom tilbage i ovnen og stod nu og langtidsstegte i 4 timer, hvor jeg ind i mellem overhældte det med væden fra fadet. Efter 2 timer smed jeg 4 store bagekartofler ind på risten ved siden af fadet.

Ovne er meget forskellige, så check ind i mellem til kødet i din egen ovn.


Så var der jo god tid til at tilberede, hvad der skulle friske kødet lidt op. Jeg havde købt et rødt (lilla?) spidskål fra Søris i Irma, for jeg ville altså prøve det og nu havde de det lige. Jeg snittede halvdelen meget fint. Jeg havde også et lille blomkål, hvoraf jeg delte ca. halvdelen i meget små buketter. To ramsløgsblade blev snittet.



Så manglede jeg en vinaigrette til salaten.
Jeg tog en tur i haven, og så, at blæsten havde brækket 3 stilke af min spæde rabarber, som blev plantet sidste år og der skulle gå to år, før man må trække af den....men når nu de var brækket af, kunne jeg vel ligeså godt gøre arbejdet færdigt?

Vel ankommet i mit køkken igen, rensede jeg rabarberne og snittede dem i små tern. Jeg tog en halv grøn chili, rensede den for frø og snittede den fint. Jeg smeltede ca 25 g usaltet smør på panden. Rabarberternene blev tilsat og stegte i 10-15 sekunder. Jeg tog panden af varmen og tilsatte 1 spsk mørk farin, der blev grundigt rørt ind. Det kølede af, inden jeg tilsatte det 2 spsk olienolie.



Vinaigrette blev hældt over kålene og ramsløg lagt over. Ved serveringen blev det blandet sammen og mindede mere om en slaw.

Til bagekartoflerne tog jeg ca 150 g usaltet blødt smør og blandede det sammen med 5 finthakkede ramsløg. Jeg smagte til med lidt salt og lagde det på vitawrap. Jeg rullede det til en pølse og lagde det i køleskabet.



Kødet var lækkert mørt og saftigt, mens løgene gav en delikat, let sødlig smag til.
Ramsløgsmørret var altså rigtig godt til den bagte kartoffel.
Spidskålen smagte rigtigt godt - syren og sødmen fra rabarber vinaigretten passede fint til den milde spidkål og gav det fylde. Men den røde farve fra rabarbervinaigretten ville nok have stået bedre til almindelig spidskål. Men godt, det smagte det.

Inspiration til opskrifterne fandt jeg denne dag på http://politiken.dk/mad/ .
Kødet var inspireret af Tina Scheftelowitz og Sonja Bock, mens vinaigretten er inspireret af Christian Puglisi.

5 kommentarer:

  1. lyder skønt, må prøves,din kommentar til retten rigtig godt beskrevet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar. Jeg synes selv, at retten minder lidt om det danske vejr for tiden - lidt vinteragtigt med et islæt af det dejlige friske forår:-)

      Slet
  2. Super opskrift helt klart et 12 tal

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din kommentar. Jeg håber, at det smagte.

      Slet
  3. URGENT LOAN IS AVAILABLE NOW
    TODAY I GOT MY DESIRED LOAN AMOUNT $760,000.00 FROM A RELIABLE AND TRUSTED LOAN COMPANY LAST WEEK, BUSINESS/HOME/COMPANY/PROJECT/PERSONAL LOAN? ARE NOW AFFORDABLE HERE FOR YOU TODAY CONTACT Email profdorothyinvestments@gmail.com

    Hello,I'm here to testify of how i got my real estate business loan from PROF. MRS.DOROTHY JEAN INVESTMENTS (profdorothyinvestments@gmail.com) I don't know if you are in need of an urgent loan to pay bills, start business or build a house, they offer all kinds of loan Ranging from $5,000.00 to $2,000,000.00USD with a low interest rate of 2% and loan duration of 1 to 33 years to pay back the loan secure and unsecured. Are you losing sleep at nights worrying how to get a Legit Loan Lender?
    MRS.DOROTHY JEAN holds all of the information about how to obtain money quickly and painlessly without cost/stress via Contacts Whatsapp Number +1(541)279-1406 Email profdorothyinvestments@gmail.com

    Consider all your financial problems tackled and solved ASAP. Share this to help a soul right now THANKS.

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar