Borretaneløg i balsamico, fennikel og rosmarin

Jeg har i år prøvet at dyrke Borretane løg fra frø. Jeg startede helt tilbage i marts med at så de små frø inde og i slutningen af maj blev de sat ud i mit højbed. Der var lidt startvanskeligheder, da jeg i første omgang kom til at plante dem for dybt, men blev dog tids nok klar over fejlen og løb ud i regnvejret og fik de små spæde løgplanter plantet om. Den næste udfordring var fuglene - hver dag var der et eller flere af de grønne toppe lige så pænt nippet af og lå ved siden af. Derfor kom der net over bedet, men som løgene voksede til, kunne de ikke være under nettet, så jeg måtte fjerne det. Her hen over sommeren har jeg så gået og skævet lidt til dem: Nogle havde store, grønne og kraftige toppe, mens andre kun havde nogle små spæde toppe. 
Men for et par dage siden besluttede jeg at høste dem, da de skulle syltesog det enkelte løg jo ikke skal være for stort. Borretane løg er et italiensk, gult, fladtrykt løg med en sød tone og uden så meget svovl som de normale løg. Det gør, at de ikke er så stærke. Løgene stammer fra Borretane i Reggio Emilia distriktet i Italien og er herhjemme kender vi dem mest fra glas, hvor de er syltede med balsamicoeddike og lagt i olie. 
Jeg har her forsøgt at lave dem selv, men har givet dem mit eget tvist med rosmarin og fennikel og jeg må sige, at de blev super lækre med sødme og syre samt strejf af fennikel og rosmarin i baggrunden:



OPSKRIFT: Borretaneløg marineret i balsamico, fennikel og rosmarin.
Ingredienser:
250 g pillede borretaneløg
2 spsk olivenolie
1,5 spsk smør
1 spsk sukker
1,25 dl balsamicoeddike
1/2 tsk hakket frisk rosmarin
1/2 tsk fennikelfrø
ca 1,5 dl vand.
salt

Fremgangsmåde:
Pil forsigtigt løgene, så de stadig er hele. Skyl dem godt og tør dem. Varm olivenolie op i en dyb pande eller gryde ved middel varme. Når olien er gennemvarm, tilsættes smørret og det får lov til at bruse ned. Tilsæt løgene og lad dem stege let brune på alle sider. Det tager ca 10 min. Tilsæt sukker, balsamicoeddike, rosmarin, fennikelfrø og 1,5 dl vand. Lad nu løgene stege i lagen uden låg. Lagen skal koge ind og blive tyk, så den sætter sig lidt på løgene. Men den må endelig ikke brænde på. Hvis det begynder at sætte sig fast på bunden af panden, kan der tilsættes mere vand, men kun i små portioner af gangen, for lagen skal forblive tyk. Løgene skal have bid, men skal samtidig være møre, så det er svært at sige en bestemt tid. Jeg tog de mindste af løgene op, når de virkede bløde og lod de største stege videre. Da de største også var bløde, men stadig sammenhængende og lagen var blevet tyk, kom de mindste løg på panden igen og blev vendt i den tykke lage. 
Tag de færdige løg op af panden og kom dem i et glas. Hæld lagen over og top op med olivenolie, så løgene er helt dækket af olien. Sæt løg på og stil glasset på køl til dagen efter og server løgene kolde til som tilbehør eller som del af en tapasanretning og vil passe perfekt til en Machego Ost eller anden mild gedeost med brød og druer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar