Kinesisk inspireret ribbenssteg med fuldkornsnudler og frisk grønt.

Nu kan jeg snart ikke klare det længere - Jeg kan godt lide rodfrugter og simreretter, men min hjerne, min krop og alle mine sanser skriger efter farve og friskhed.
Så da jeg stod med en ribbensteg fra Skovgrisen som det eneste, jeg kunne lave, gik jeg lidt amok med indkøbene: Afsindig dyre røde snackpebre, forårsløg og frisk babyspinat.
Det resulterede i denne - på en gang simremad og lynstegt mad:


OPSKRIFT til 4 personer:
Kinesisk inspireret ribbenssteg med fuldkornsnudler og frisk grønt. 

Ingredienser:
Kinesisk ribbenssteg:
ca 1 kg ribbenssteg - helst ikke ridset som min desværre var
2 tsk 5-spice krydderi
4-6 fed hvidløg
Groft salt til at dække overfladen
Nudler:
1 pakke fuldkornsnudler
2 røde snackpeberfrugter
2 poser babyspinat (Ca 150 gram tilsammen vil jeg tro)
4 -6 forårsløg
2,5 cm frisk ingefær
2 små, stærke røde chilier
1-2 spsk soyasauce
1½ spsk jordnøddeolie (Jeg brugte 1 spsk jordnøddeolie og ½ spsk kokosolie)

Fremgangsmåde:
Ribbensteg:
Opvarm ovnen til 180 grader. Sæt en bradepande fyldt med vand på nederste rille i ovnen.
Tag ribbenstegen fra køl og tør den grundigt over det hele. Lav nogle dybe snit ind i siden af kødet og pres små stykker af hvidløg helt ind i lommerne. Masser 5-spice-krydderiet ind på alle kødsider. 
Læg stegen på en rist. Kom et solidt lag groft havsalt på skindet, som helst ikke skal være ridset. Saltet skal ikke trænge ned i kødet. Hvis stegen er ridset, så forsøg at undgår at komme salt mellem sværerne.
Stil stegen på risten i den varme ovn på øverste rille. Lad den stege i 1 time, så saltet har dannet skorpe.
Tag stegen ud af ovnen og fjern omhyggeligt salten - Her er det absolut lettest, når stegen ikke er ridset. 
Skru ovnen op på 220 grader og stil igen stegen i ovnen. Lad den stege færdig i ca 40 min afhængig af størrelse og om der er ben. Tag den ud af ovnen og lad den hvile i 15 min.
Skær ribbenstegen ud: Læg den med sværret ned af og del den på midten på den lange led. Herefter deles den så 4 gange på tværs, til du har 8 stykker kød. Vend det hurtigt om, så de sprøde svær vender op.

Nudler:
Kog nudlerne efter pakkens anvisning. Rens og skær alle grøntsager i passende størrelse. Snit ingefæren fint og rens chilier for kerner og hak dem fint.
Kom olien i en wok eller lign. og lad det blive gennemvarmt ved middel varme.
Tilsæt ingefær og chili. Steg under omrøring i 1 min, så det dufter, men ikke brænder på.
Tilsæt de røde peberfrugter og steg 1 min. Tilsæt forårsløg og steg 1 min. Tilsæt de friske spinatblade sammen med de afdryppede, men stadig varme nudler og bland det sammen med 1-2 spsk soya. 

Anret nudlerne på tallerken og læg kødet på og server straks - gerne ledsaget af Sriracha chilisauce - og nyd den friske smag af forår.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar