Gule beder med porre, valnød og granatæble

Til Mad&Glæde 2017 i Forum besøgte jeg bl.a. Skiftekærs bod, som ud over en kyndig snak om kartofler og beder, også bød på mulighed for at fylde en god stor pose med hvide, røde og gule beder: Jeg valgte at fylde min pose med små hvide og gule beder, da jeg synes, at gule beder er mere sødmefyldte og friske i smagen i forhold til såvel røde beder, som har en mere dyb og jordagtig smag. 


OPSKRIFT: Gule beder med porre, valnød og granatæble. 
Tilbehør til 4 personer.

Ingredienser:
400 g små gule beder
2 slanke porrer
1 spsk hakket frisk grøn koriander eller bredbladet persille
100 gram tørrede store cous-cous

Dressing:
25 g hakkede valnødder
2 fed finthakket hvidløg
1/4 tsk tørrede chiliflager
1 spsk æbleeddike
1 tsk granatæbleeddike
2 spsk vindruekerneolie

Garniture:
Granatæblekerner
Purløg

Fremgangsmåde:
Vask de gule beder grundigt og pak dem ind i stanniol enkeltvis. Læg dem på en bageplade og bag dem i ovnen i ca 1½ time ved 200C. Tag dem ud og lad afkøle til de kan pilles.

Mens bederne bages, forberedes resten:
Smelt 1 spsk smør i en gryde, tilsæt cous-cous og steg under omrøring, så de er helt vendt i smørret og let ristede. Hæld 3 dl vand ved, læg låg på og lad dem simre i 10 min. Tag dem af varmen og lad trække min. 15 min. Hæld evt. overskydende væde fra og lad dem afdryppe.
Bland ingredienserne til dressingen og lad den trække i min. 10 minutter. 
Vend de varme cous-cous sammen med lidt af dressingen.

Skær den grønne top af porrerne og rens dem grundigt. Gem toppene til brug i supper o. lign.
Skær det hvide i stykker af 10cmmed en meget skarp kniv. Læg porrestykkerne i en bred gryde eller dyb pande og hæld vand i, så det dækker. Tilsæt salt og bring i kog. Skru omgående ned og lad dem simre i ca. 10 min, til de er lige præcist møre, men ikke for bløde. Skyl dem hurtigt under den kolde hane og skær dem i stykker på ca 2 cm. Læg dem på køkkenrulle og lad dem afdryppe.

Pil de gule beder og skær dem i smalle både. 
Læg en bund af de marinerede cous-cous og anret de gule beder og porrestykkerne ovenpå. Dryp med dressing og drys yderligere med valnødder brækker i stykker, granatæblekerner og purløg eller frisk koriander.

Hvis du skifter cous-cous ud med kikærter og gør retten lidt større, kan den sagtens udgøre det for et fuldt måltid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar