Skorzonerødder med skvalderkål

Jeg har længe kigget på skorzonerødder og længe overvejet at forsøge mig med dem. Men jeg har været lidt tilbageholdende på grund af alle de advarsler, der var om, at de var klistrede og slimede og blev brune efter skrælning.

Opskrift til 4 personer som tilbehør:

Ingredienser:
4-5 Skorzonerrødder - gerne nogenlunde lige tykke
1 citron (gem 1 spsk saft) + 1 liter kold vand
1 håndfuld spæde skvalderkål
4 spsk olivenolie
1 spsk citronsaft fra den hele citron
Havsalt og friskkværnet sort peber. 

Fremgangsmåde:
Tag evt. engangshandsker på, når du arbejder med skorzonerrødder, da de kan være slimede og misfarver; jeg synes nu ikke, at det er så slemt!
Rens skorzonerødderne godt ved at vaske dem fri for jord. Skræl dem med en tyndskræller lige som asparges. Del de skrællede stykker i ens, passende størrelser og læg dem med det samme i citronvand, da de hurtigt bliver brune ved iltning.

Find nogle helt spæde skud skvalderkål under de visne blade i haven/skoven. Vask dem meget grundigt og lad dem dyppe af.

Tag skorzonerrødderne op af citronvandet og lad dem dryppe lidt af. Hæld olivenolie, citronsaft, salt og peber i en passende gryde. Læg skorzonerrødderne i og kog olien op ved lav varme. 

Mærk med jævne mellemrum efter, om rødderne er møre: De skal stadig være sprøde og som asparges i konsistens - absolut ikke bløde! Tiden afhænger af tykkelse og størrelse på rødderne, så prøv dig frem. Jeg gav mine 10 minutter.

Når de er lige præcist møre, kommes 1 håndfuld skvalderkål ved, læg låg på og lad det varme kort igennem, til skvalderkålen falder sammen. 

Smag til med salt og peber og tag hurtigt gryden af varmen. Læg rødderne på et fad sammen med skvalderkålen og server straks til som tilbehør til f. eks søtunge, rødtunge, laks, eller kylling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar