Thoran - god måde at bruge trist udseende broccoli

Jeg havde ikke lige set ordentlig efter i køleskabet, for jeg fandt en broccoli bagerst i køleskabet og ikke i grøntsagsskuffen, hvor jeg ellers altid har mine grøntsager. Lidt trist og træt at se på, men virkede stadig fast og lugtede friskt. Men nok ikke lige det mest delikate at se på, hvis det blev serveret helt. Derfor vil jeg bruge det til en jeg på at lave en indisk thoran: En thoran er som regel en tør ret, som serveres sammen med chutney, og gerne en ret med Masala dvs. en krydret sauce. Så derfor er den uden væde.


Opskrift på Broccoli Thoran:
Ingredienser:
1 stor stok broccoli - skåret i fine små skiver
3 tsk koldpresset kokosolie
1/2 tsk brune sennepsfrø
2 spsk Urad dal
10-12 karryblade
6 små, tørrede røde chili - Explosive Ember eller anden middel stærke chili
1 frisk grøn chili - f. ex. Cayennechili
1/2 middelstort hakket løg
Havsaltsalt efter smag
2 spsk kokosmel

Fremgangsmåde:
Vaks broccolien grundigt og lad det dryppe godt af. Del det i mindre buketter og skær stokken i fine skiver. Pil løget og hak det fint.

Find de øvrige ingredienser frem: Karryblade, brune sennepsfrø, frisk grøn chili, tørrede røde chili, hakkede løg, kokosmel og Urad dal, som er nogle små afskallede linser. (Du kan typisk købe dem hos en pakistansk, indisk eller afghansk grønthandler.)

Varm en stor sauterpande op ved middel varme. Når den er varmet op, kommes olien på og bliver gennemvarm ved middel varme. Kom de brune sennepsfrøene i. Når sennepsfrøene popper, kommes Urad dal, tørret chilier og karrybladene  i og steges i et lille minut,  indtil urad dal er gyldne og dufter. 
Kom finthakket løg og den hele grønne chili i. Det hele steges sammen til løgene er klare og let brunede i kanten.



Den fintskårne broccoli kommes i sammen med salt. Lad det hele stege forsigtig omrøring i 3-5 minutter. Det skal stadig være lidt sprødt! Smag igen til med salt til sidst.

Drys den færdige ret med kokos - Selvfølgelig er friskrevet kokos at foretrække, men  færdigrevet kokosmel kan også bruges.

Server gerne Thoran sammen med f. eks. dampede basmatiris eller andet godt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar