Toscansk pastaret


Mine drenge elsker - som de fleste andre børn - spaghetti med kødsauce. Jeg har dog mange gange benyttet mig af at lave en toscansk pastaret, som jeg har fundet i min gamle Pasta Basta bog. Jeg har med tiden gjort den til min egen ved at tilføje, fjerne og tilpasse på ingredienserne - mest ud fra, hvad jeg har i huset.
Denne gang benyttede jeg mig af friske hvide champignons, en rest schwarzwaldskinke, hakket grisekød og lidt spicy chorizopølse fra fryseren. 


OPSKRIFT: Toscansk pastaret til 4 personer
Ingredienser:
100 g schwarzwaldskinke
100 g krydret chorizo
400 g hakket grisekød
2 løg
3-4 fed hvidløg
1-2 tsk sambal Oelek - efter smag
Salt og peber
Parmesan
500 gram pastaskruer eller penne - gerne fuldkornspasta, så er det lidt sundere.

Fremgangsmåde
Skær chorizo og skinke i mindre tern. Hak løg og pres hvidløg. Rens champignoner og skær mindre stykker.
Varm en dyb pande op og tilsæt lidt olivenolie. kom kødet i og del det fra hinanden. Lad det brune godt.
Tilsæt champignon, skinke og chorizo og lad dem stege med, til det bliver blødt.
Kom hakkede løg ved og steg til de var klare. 
Tilsæt hvidløg og 2 dåser flåede tomater samt 1 tsk sambal oelek.
Lad det koge op, skru ned og lad det simre under låg i ca 10 minutter, til kødet er gennemstegt.
Tilsæt 2 dl fløde og smag til med til salt, peber og sambal oelek. Lad det varme igennem i 5 min og smag endelig til.

Kog rigeligt med vand til pastaen og salt det. Kog pastaen efter pakkens anvisning og hæld vandet fra.
Anret pastaen på tallerken og læg saucen over. Pynt med parmesan og basilikum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar