Ristet polenta med okseyderlår

Jeg havde stadig en pakke færdiglavet økologisk polenta liggende i fryseren. Det er først for nylig, at vi har smagt polenta og det var en succes,

Jeg ville gentage det - men bestemte mig denne gang for at skære den i tykke skiver, som blev penslet med olie og drysset med parmesanost, salt og peber. Jeg stegte dem på min quickgrill,som er en kæmpestor, klodset toastmaskine som oser fælt under tilberedningen. Men den griller da bedre end min pande, da jeg ikke har en grillpande - suk.

Jeg havde taget 500 g okseyderlår ud og skar det i tynde skiver. Jeg trykkede dem flade, vendte dem i mel, der var blandt godt med salt og peber.

Jeg smeltede 1 spsk smør på min sauterpande. Kødet kom i lidt ad gangen og det blev brunet ved middelhøj varme og taget af. Lad være med at putte alt kødet på, for så ender det bare med at koge i stedet for at stege.

Jeg kom så 2 finthakkede løg op i stegefedtet på panden og stegte dem klare. 
2 laurbærblade, 2 kviste timian, 1 rød, flækket chili, 2 fed finthakket hvidløg samt 1 dl æblecider, ½ dl æbleeddike kom i og det kogte sammen, til lagen var kogt godt og vel halvt ind. Kødet kom tilbage i panden sammen med vand, til det lige dækkede.

Det hele stod så og simrede i 1½ time under låg ved svag varme. Da kødet var mørt, pillede jeg de hele krydderier op og smagte til med salt, peber, eddike og et lille drys sukker.


Det blev serveret med polentaen og en frisk salat. Saucen smagte godt og mindede i konsistens af en peberrodssauce, så den var ikke tung.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar