Et studie i squash Vol. 1.... Indisk

Et par kilometer fra, hvor jeg bor, bor der et ældre ægtepar. De elsker deres grøntsagshave og dyrker og dyrker - også mere end de selv kan fortære: Se, nu er det jo heldigt for mig, for de lavet sådan en lille bod ved vejen, hvor jeg kan købe det, som de ikke selv kan nå at få brugt.
Det er bare så skønt i stedet for, at de lader det ligge og rådne eller falde til jorden. Mange tak for dette, og jeg ville ønske mange andre ville følge deres eksempel.

Sidste gang jeg kom forbi, så jeg disse 3 squash ligge og kalde på mig: 7 kr. pr stk. og en gennemsnitsvægt på 1 kg.

Med 3 kg squash i tasken drog jeg hjem og tænkte over, hvad jeg skulle bruge dem til - for bruges det skulle de.


Jeg valgte at starte min rundrejse i squashverdenen i Indien. I Indien tror jeg ikke, at det er nødvendig med en Stop-Spild-af-Mad kampagne blandt almen befolkningen, da der ikke er mad nok til alle og hver stump bliver udnyttet. Noget andet, som de også er gode til i Indien, er at benytte sig af at få proteiner gennem bønner og linser: Så på den måde kunne jeg også få sneget en kødløs dag ind i ugen, hvilket ikke er så ringe endda.

Jeg tog den største af squashene og skar den over på langs. Derefter fjernede jeg de grove kerner i midten og derved var squashhalvdelene udhulet. Jeg dryssede salt over, vendte dem på hovedet og lod dem trække i ca. 1 time. Derefter blev de skyllet fri for salt og tørret.

I mens de trak, tilberedte jeg fyldet:
Jeg dykkede ned i den efterhånden gabende tomme grøntsagsskuffe og dukkede op med 150 g blomkål og 3 røde snackpebre samt 1 løg. Blomkålen blev snittet fint og peberfrugterne skåret i tern. 

Lige en lille hilsen til vores dygtige OL-sportsfolk:



Løget blev også snittet fint og hvidløgene presset. I fryseren fandt jeg 2 stærke grønne chilier af arten Long red Cayenne fra sidste års høst. Jeg plukker dem både grønne og røde og fryser dem i lynlåsposer. De blev renset for frø og snittet fint. Du kan vælge at bruge mindre stærke chilier, men de mange grøntsager gør, at det ikke bliver specielt stærkt. 4 fed hvidløg blev presset. Som altid med indisk mad målte jeg krydderierne af i små glasskåle: 1 tsk ristede og stødte spidskommenfrø, 2 tsk ristede og stødte korianderfrø samt 1 tsk gurkemeje.

Jeg varmede olien op i min sauterpande og da olien var godt varm, kom jeg 1 tsk brune sennepsfrø i. Så snart de poppede, skruede jeg ned for varmen og kom de hakkede løg i. De stegte klare, inden jeg tilsatte de pressede hvidløg og finthakket chili. De stegte med i ca. 1 min, før jeg kom de fintskårne grøntsager og de 3 krydderier i. Det hele blev vendt grundigt, men forsigtigt sammen. Jeg tilsatte 1 tsk salt og vand nok, til at det ikke brændte på. Jeg kom låg på og lod det stå og simre i 10 min.

Derefter tog jeg 100 g mørk Soy4You og tilsatte sammen mere vand. Jeg endte med ca. 2 dl vand, men prøv med lidt vand af gangen, da det er forskelligt, hvor meget dine grøntsager har afgivet. Jeg lod det simre med i små 5 min.


Så var det tid til at fylde mine squash: Da de var ca. 30 cm lange, valgte jeg at lægge dem i min stegeso af metal. Jeg lagde squashene ned i det dybe fad og fyldte dem op. Jeg dryssede hakket koriander hen over. Derefter hældte jeg lidt vand i bunden og lagde låget på. De kom i en kold ovn ved 120 grader og fik ca 45 min. Så skruede jeg op til 150 grader og gav dem 15 min. mere. (Hvis du bruger 4 små squash á ca 250 g, kan du lægge de fyldte squash i en 200 graders varm ovn i en halv time)



Ingredienser til indisk fyldt squash:

1 stor squash á 1 kg eller 4 små (Hvis du bruger små squash, skal du udhule dem ved hjælp af en teske. Brug indmaden til fyldet)
1 tsk brune sennepsfrø
1 stort hakket løg
4 fed hvidløg
2 stærke, grønne chili
2 tsk ristet og stødt spidskommen
2 tsk ristet og stødt korianderfrø
1 tsk gurkemeje
300 g grøntsager (Jeg brugte 150 g blomkål og 150 g rød snackpeber, for det havde jeg - Brug, hvad du har.)
2 spsk frisk hakket koriander.

Som tilbehør valgte jeg at lave kikærter med kartofler, tomater og chili.


Den bestod i al sin enkelthed af:
50 g hakket hvidløg
2 tsk hele spidskommenfrø
140 g tomatpure
240 g afdryppede kikærter fra dåse
1/4 tsk cayennepeber
6 kogte kartofler i tern
1 tsk salt
1-2 grønne chilier snittet åbne i den ene side.
Yderligere 2 tsk hele spidskommenfrø
1 tsk citronsaft.
4 semidried abrikoser i små tern.

Jeg blendede hvidløgene sammen med 1 dl vand og tomatpureen. Jeg tog igen min sauterpande i brug og varmede 2 spsk olie op. Da olien var gennemvarm tilsatte jeg de første 2 tsk spidskommenfrø. De stegte i 2 min. Pas på, at de ikke brænder på. Jeg tilsatte purren af de blendede hvidløg, vand og tomatpure på - Det sprøjtede og spruttede og det var lige ved at gå galt. Så et godt råd: Tag panden af varmen i lidt tid og lad olien køle lidt af. Kom så purren på og rør rigtig god, indtil olie, spidskommen og pureen er blandet grundigt.
Da pureen var rørt godt ind, kom jeg kikærter, kogte kartofler, salt, de to chilier, det sidste spidskommen, citronsaft, cayenne og de snittede abrikoser i. Det hele varmes igennem i ca. 20 min.

Vi fik ikke brugt al fyldet til squashene eller spist samtlige kikærter, så dagen efter udnyttede jeg resterne til nogle forårsruller:
Jeg supplerede op med to groftrevne gulerødder og den grønne top af en porre i fine strimler. Dette stegte jeg først i en pande, til det var mørt. Så kom jeg resten af kikærteblandingen og resten af fyldet i, varmede det igennem og lod det så stå og trække og køle af.

Dette fyld blev lagt på fuldkornsforårsrulledej fra Aarstiderne. De blev rullet sammen og stegt i et ca. 1 cm lag olie. De bliver skønt sprøde og smager fantastisk. Forårsrullerne - der jo nærmere var samosas - blev serveret til frokost næste dag med 3 slags hjemmelavet chutneys af: mango, grønne tomater samt tomat med abrikos. Mums.

Se, så har jeg vist brugt rub og stub op af første squash og alt tilbehøret.



3 kommentarer:

  1. "Se, nu er det jo heldigt for mig, for de lavet sådan en lille bod ved vejen, hvor jeg kan købe det, som de ikke selv kan nå at få brugt.
    Det er bare så skønt i stedet for, at de lader det ligge og rådne eller falde til jorden." <<< Wow det er sørenme god stil. We like :)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg bliver altid lidt trist, når jeg ser rabarber, ribs, stikkelsbær, solbær, kirsebær, blommer, æbler, pærer og hvad der ellers pryder haverne, men sjældent ender i maverne.

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar