...Er der lige plads til osten?

Nej, det synes jeg, at jeg oplever rigtig tit, når jeg inviterer gæster til frokost eller brunch. Så jeg havde egentlig besluttet mig for at droppe osten, men sidste gang, jeg skulle holde en fødselsdagsbrunch, købte jeg alligevel 1 kg økologisk brie i Gårdbutikken i Humlebæk. Som næsten med alt, jeg køber der - ud over det grønne - til nedsat pris p.gr.af. tæt på udløbsdato.

Så nej, der var ikke de store muligheder for at gemme osten og bruge af den hen ad vejen. Og hvad gør en klog kone så: "Joh, spørger hun sig selv - en brie er jo ret fed og der er jo noget med, at fed ost kan fryses." Brien blev hurtig skåret i 4 kvarte, kom i hver sin pose og vupti i fryseren. Men nu skal den jo ikke bare ligge der og kigge, for så er det virkelig Spild Af Mad.

Så  her forleden dag tog jeg 10 flækkede, stærke gule monkeyface chilier op af min fryser sammen med en af briepakkerne: Der har vel været omkring 200 g.
Osten var fin fast og smagen rund og dejlig, måske mere mild end da den blev frossen. Chilierne var fra sidste år overvældende høst af chili i drivhuset.

Da brien var tøet helt op, skar jeg de hvide kanter af og skar den i små tern.
Disse tern kom jeg i de halve gule chilier  - Hvis du ikke er til det meget hotte, så prøv med de røde, tyndvægede snackpebre. Jeg forede et fad med bagepapir, som jeg sprayede med olie.



Et kig i mit køleskab sendte mig på en kulinarisk rundrejse i diverse tilbehør: Solbærsyltetøj fra min egen busk, marinerede og syltede gule peberfrugter fra mit drivhus, grøn basilikumpesto, rød pesto og soltørrede tomater i olie. Alt sammen stod i glas, som var åbne og skulle bruges. 

Jeg havde på forhånd bestemt mig for solbærsyltetøj, men da manden min erklærede, at han ikke kan lide solbær, måtte jeg prøve noget andet og det blev så resterne. Jeg var nu sikker på, at solbærrene ville passe bedst, så han fik stillet opgaven at prøvesmage uden at vide, hvilken chili var belagt med hvad.


Fra venstre kl 9 var det to med solbærsyltetøj, kl 11 og 12 var med syltede og marinerede gule peberfrugter, kl 1 og 2 var soltørrede tomater, derefter kl. 3 og 4 med grøn basilikumpesto, kl 5 og 6 naturel og endelig kl. 7 med rød pesto. Kl. 8 sprang vi over!

De blev sat i ovnen ved 180 gr. i ti minutter, derefter 10 min. ved 200 gr.


Chilierne blev anrettet i tilfældig rækkefølge og parat til blindsmagning. Og vinderen blev: Solbærsyltetøjet!!!.
På andenpladsen kom de marinerede peberfrugter og på 3. pladsen dem med ren brie.

Derimod var der hverken hos manden min eller hos mig meget tilovers for den grønne pesto eller de soltørrede tomater.

Hvis du undrer dig over agurkerne, så er de til at dulme styrken af chilierne og rense mund og svælg mellem de enkelte hapser. Du kan også bruge yoghurt Naturel eller en kold lassi.

Se, vi fik en hyggelig dag ud af smagning og eksperimenter, fik brugt en masse rester - både af brie og hvad der ellers gemmer sig i køleskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar